Hem / Träning / Vill du ha en snygg eller en stark rumpa?
Vill du ha en snygg eller en stark rumpa?

Vill du ha en snygg eller en stark rumpa?

Du behöver förstås inte välja. Men nu har jag din uppmärksamhet. Många av oss går till gymmet för att vi vill förbättra vårt utseende. Målet med passet är att ofta att träna vissa kroppsdelar för att de ska bli snyggare eller att bränna så många kalorier som möjligt. Men ärligt talat, hur motiverande är egentligen det?

Inte särskilt om du frågar mig. Jag vill därför i det här inlägget erbjuda ett alternativt sätt att se på din träning, ett synsätt som gör dig mer motiverad, gör att det blir roligare att träna och som dessutom med all sannolikhet ger dig bättre resultat (ursäkta amerikansk-livscoachingbok-retoriken). Det jag vill att du gör är att fokusera på att förbättra din prestation istället för ditt utseende. Jag kommer att använda styrka som exempel, men det går förstås att fokusera på att bli mer uthållig, förbättra sin kondition eller liknande.

Varför fokusera på prestation?
Om du börjar träna för att bli smalare, få snyggare ben eller för att du önskar att du hade _______ (fyll i själv) är risken stor att du tappar motivationen efter några veckor om träningen inte har gett de resultat du förväntade dig. Att fokusera på utseende tror i varje fall jag kan få en negativ effekt, speciellt då det prioriteras framför prestation, hälsa och självförtroende. Enligt min erfarenhet så pratar många om vad de vill bli av med, hellre än vad de vill ha mer av. Och här finns det tydliga skillnader mellan könen, jämför bara en träningstidning som riktar sig till tjejer (förutom några få undantag) med en som riktar sig till killar. Budskapen på tjejtidningar är ofta av reducerande karaktär, till exempel ”så får du platt mage”, ”tappa kilon” och ”ät dig vårsmal”, medan budskap på killtidningar ofta handlar om att addera något, till exempel ”mer muskler”, ”väx i vila” och ”bli starkast”.

När du struntar i din prestation finns också risken för att du håller dig till ett alltför ensidigt träningsprogram och aldrig utmanar dig själv i gymmet, då är det i stort sett omöjligt att utvecklas.

När du fokuserar på att förbättra din prestation, till exempel att bli starkare kommer du att se på din träning på ett helt annat sätt. Det är lätt att bli hooked när man börjar kunna göra saker man inte trodde var möjligt, man känner sig helt oövervinnerlig. Jag lovar att du kommer att sträcka lite extra på dig en hel vecka efter du har gjort knäböj med din egen kroppsvikt på stången eller din första perfekta armhävning på tårna. Det som driver mig att ta mig iväg till gymmet flera gånger i veckan är att jag är nyfiken på om jag kommer att kunna slå personbästa i marklyft, om tio Atomic Push-ups i ett TRX-band kommer att vara lite mindre jobbiga den här gången, eller att jag vill testa en ny övning jag hittat på YouTube som verkar rolig. Jag älskar att känna mig stark. Tanken på att ligga på golvet med en 120-kilosstång över höften innan jag ska göra Glute Bridge och fundera över om min rumpa kommer att se snygg ut i jeans är för mig helt främmande. Att Glute Bridge är en av de bästa övningar du kan göra för att få booty är ju en oerhört trevlig bonus.

Varning för biverkningar!
Det finns dock sidoeffekter med ovanstående sätt att träna. När du hela tiden eftersträvar att förbättra din prestation genom att lägga på mer vikt, göra fler repetitioner och att göra mer utmanande övningar – så kommer din kropp svara genom bränna fett, bygga muskler, förbättra insulinkänsligheten och en massa andra saker som påverkar din både din hälsa och din fysik positivt.

Så här gör du
Här kommer mina tips kring hur du kan förflytta ditt fokus från att bli snyggare till att bli starkare.

  • Sätt upp realistiska mål som du hela tiden arbetar emot. Läs gärna min guide Hur stark är du? för att bedöma vad som är rimligt. Jag har till exempel som mål nu att ta 1,5 gånger min egen kroppsvikt i knäböj, och för att ta mig dit har jag som mål att öka 2,5 kg på stången varje vecka.
  • Skriv träningsdagbok. Genom att skriva ner dina pass så kan du följa din utveckling, och gå tillbaka och se de framsteg du har gjort de dagar det känns som att du inte kommer någonvart.
  • Ha tålamod. Så länge du förbättrar din prestation så lovar jag att din kropp kommer att förändras. Ta gärna bilder på dig själv innan du börjar, och mät hellre med måttband än väg dig (din kroppssammansättning kan förändras och då kan siffrorna på vågen bli missvisande).
  • Våga vara mer! Inte mindre än vad du är idag. Våga vara starkare, snabbare, spänstigare, smidigare, uthålligare – you name it.

Läsvärda artiklar
A New and Better Butt? Why Not a STRONGER Butt?
4 Reasons Every Woman Should Train for Strength (Even if You Just Want to Look Good Naked)
A Lion in Iron: Women — Be More, Not Less

Tränar du för utseende eller prestation (eller något helt annat)?

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

5 Kommentarer

  1. Grejen är – hitta saker som gör att du tränar långsiktigt! Och att det håller hela vägen. Det kan inte en siffra på vågen eller en snygg rumpa hjälpa till med. Kanske kortsiktigt!

    Bra skrivet!

  2. Du skriver så bra! Jag behöver din uthållighet, du får coacha mig, när du vill. Du är en riktigt bra förebild! Jag kan vara din testperson, typ fungerar det här – vad händer om hon tränar så här…. 🙂

    • Johanna Båth

      Du ska få låna boken Strong Curves av Bret Contreras och Kellie Davis nästa gång vi ses, programmen där i är grymma! Varning dock för att du får så mycket booty att du måste köpa nya jeans ;).

  3. Adina Ståhlberg

    Tack för ett motiverande inlägg!
    Kul med någon brud som tänker på samma sätt som man själv gör!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan