Hem / Hälsa / Viktig av Terese Alvén recension
Viktig av Terese Alvén recension

Viktig av Terese Alvén recension

Jag är nog sist ut i bloggvärlden att läsa boken och recensera boken Viktig: Från matmissbrukare till träningsförebild av Terese Alvén. Den har legat på mitt nattduksbord ganska länge nu, det är inte så att jag inte har velat läsa den utan jag har bara haft så mycket kurslitteratur att ta mig igenom att det enda jag kan hantera på fritiden för tillfället är rörlig bild och ljud.

Jag tror att det finns få tjejer idag som under hela sin uppväxt haft en sund inställning till mat. Själv hade jag en period på över ett år då jag bantade bort 13 överviktskilon genom att i princip leva på färdigmat från Viktväktarna och Red Bull Light, något som jag idag skulle klassa som kalorisnål skräpmat. Blev jag smal? Ja! Mådde jag bra? Hell no. Men jag skulle aldrig säga att jag har lidit av någon slags ätstörning, därför var det väldigt intressant och lärorikt för mig att läsa Terese Alvéns bok Viktig: Från matmissbrukare till träningsförebild.

När Terese var som sjukast vägde hon endast 48 kilo till sina 178 centimeter och fick sådan ångest att äta en apelsin att hon var tvungen att kompensera för kalorierna med extra motion. Det är skrämmande att läsa den självbiografiska och väldigt utlämnande boken om en helt vanlig tjej som under några månader i New York rasar 20 kilo i vikt. Men det är samtidigt oerhört inspirerande att läsa om Tereses långa väg tillbaka, och se att någon faktiskt kan bli helt frisk från en ätstörning.

Något jag reagerade starkt på i boken var när Terese får modellerbjudanden när hon var som smalast, att modellagenturer kontaktar tjejer som har ätstörningar har uppmärksammats i media den senaste tiden och det tar hon upp på sin i ett blogginlägg idag. Det jag blev glad över när jag läste boken var att Terese lyfter fram träningen som något som hjälpte henne på vägen tillbaka, att längtan efter att få röra på sig (hon hade träningsförbud under en tid då hon var inskriven hos en ätstörningsklinik) fick henne att vilja bli frisk. Träning lyfts ofta fram som någonting som man enbart gör för att man är fåfäng, när det finns så otroligt många andra aspekter – att motverka psykisk ohälsa bland den allra viktigaste.

Om Terese och boken
Idag driver hon bloggen Spark i baken där hon varje vecka inspirerar tusentals tjejer till ett hälsosamt liv utan pekpinnar eller måsten. Bloggen är utnämnd till den mest inflytelserika träningsbloggen i Sverige, något som ger en hopp om livet då många träningsbloggar och träningstidningar lägger vad jag tycker är alldeles för mycket fokus på viktnedgång och utseende.

Boken Viktig av Terese Alvén finns att köpa hos bland annat Bokus. Vill du veta lite mer om boken så medverkade Terese för ett litet tag sedan med i programmet Efter tio med Malou von Sivers, och även i podcasten Inner Strength Podcast.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »