Hem / Träning / Välj rätt träningsskor för gymmet
Välj rätt träningsskor för gymmet

Välj rätt träningsskor för gymmet

Styrketränar du som många andra i löparskor med fem centimeter tjocka sulor? Gör dig själv en tjänst och sluta upp med det. När du lyfter vill du ha fötterna stadigt på jorden. Jag skulle helst strunta i skorna när jag styrketränar men av naturliga skäl så funkar inte det, men tack vare trenden med barfotalöpning och CrossFit har det under de senaste åren dykt upp riktigt bra träningsskor för gymmet på marknaden.

Anledningen till att du inte vill lyfta i löparskor är att de är ostabila, du får svårt att balansera på en hög sula (vilket ökar skaderisken), sedan absorberar sulan kraften som du pressar mot golvet – vilket gör att du förlorar styrka.

Bra träningsskor för gymmet har sulor utan dämpning, gärna väldigt tunna så att du får kontakt med underlaget. Undantaget är tyngdlyftningsskor* som har en klack som gör det enklare att komma ner i sittläge, dessa kan dock vara olämpliga vid styrkelyftsövningar* som marklyft. Här nedan tipsar jag om några populära modeller av träningsskor för gymmet.

1. New Balance Minimus Trail. Jag har den här skon i dammodellen och det är en av de bästa skor jag någonsin har haft. De är utmärkta vid både styrkelyftsövningar och tyngdlyftningsövningar och är dessutom suveräna vid de crossfit-inspirerade cirkelpass jag kör. De har en sula framtagen av Vibram, väger i princip ingenting och har ett bra grepp (de är framtagna för trailrunning).
2. Converse Chuck Taylor All-Stars. Många menar att ett par vanliga Converse-skor är de bästa allroundskorna som finns. De är dessutom snygga och billiga.
3. Vibram FiveFingers. Du har säkert häpnats över dessa skor på gymmet, FiveFingers har utrymme för varje tå – detta ger dig maximal stabilitet och bra kontakt med underlaget. Men ingen kan beskylla någon som bär de här skorna för att vara fåfäng. No offence!
4. Reebok CrossFit Nano. En sko framtagen av Reebok speciellt för CrossFit, ska fungera lika bra när du lyfter som vid konditionsmoment.
5. Nike Free. Jag har haft flera olika modeller av Nikes serie Free, som är flexibla och ger en barfotakänsla. Jag har vart väldigt nöjd med dem, speciellt deras Twist-modell även om jag gillar New Balance Minimus snäppet bättre.
6. Adidas Adipower. Prisbelöna tyngdlyftarskor från Adidas, passar dig som sysslar med tyngdlyftning på en seriös nivå.

* Tyngdlyfting = En kraftsport som även är en olympisk gren med disciplinerna ryck och stöt.
* Styrkelyft = En idrott som innefattar de tre delmomenten knäböj, bänkpress och marklyft.

Vilka skor använder du i gymmet? Är du nöjd med dem?

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

3 Kommentarer

  1. Jag både styrketränar och springer i femfingrar 🙂

  2. Hej, intressant blogg 🙂 Såg att du instruerar på F&S Örebro. Jag har själv funderat på att bli gyminstruktör där men det får nog vänta ett litet tag då jag e nyinflyttad i Kumla. Synd att Kumla saknar Friskis bara :/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan