Hem / Träning / Välj rätt musik till din träning
Välj rätt musik till din träning

Välj rätt musik till din träning

Musik är idag ett naturligt inslag i träningssammanhang, det vetenskapliga stödet för musikens inverkan på prestation och motivation har dock varit begränsat. Det har forskats på området sedan 1990-talet och i somras publicerade British Association of Sport and Exercise Sciences (BASES) en rapport om användandet av musik vid träning.

Det är svårt att föreställa sig att någon skulle vilja befinna sig i en träningslokal där de enda ljud som hörs är vikter som slår, löpband som surrar och människor som flåsar. Idag är sladdar från hörlurar och armband för smartphonen ett vanligt inslag i gymmet och många väljer gruppträningspass efter den musik som spelas.

Costas Karageorghis är doktor i idrottspsykologi (han är även jazzmusiker och i unga år en framstående löpare) vid Bruneluniversitetet i London, han är en av forskarna som står bakom BASES rapport. Resultaten av den forskning som Costas Karageorghis och hans kollegor genomfört på området är anmärkningsvärda, rätt musik kan höja prestationsförmågan med upp till 20% och samtidigt minska känslor av trötthet och ansträngning med hela 10%.

Några av de rekommendationer som tas upp i BASES rapport är att musiken ska tilltala den tänka målgruppen, rytmen ska passa aktiviteten, den får gärna ha positiva associationer för individen och forskarna varnar motionärer för att använda musik när den kan utgöra en säkerhetsrisk som vid löpning eller cykling utomhus.

Även låttexterna är viktiga för att skapa motiverande tankebilder, till exempel tillägnade det brittiska bobsleighlaget i vinter-OS i Nagano 1998 sin seger till Whitney Houstons låt ‘One Moment in Time’ som spelades i lagbussen innan tävlingen. Simmaren Michael Phelps som kammade hem guld på daglig basis under OS i Sydney 2008 laddade upp inför varje lopp med L’il Waynes låt ‘I’m me’.

För att hitta låtar med lämplig rytm kan du gå efter bpm (beats per minute), för att veta bpm kan du prova att googla låtnamn + bpm. Vid högintensiv träning bör bpm vara mellan 132-165, för lågintensiv träning ska musikens bpm ligga mellan 125-135, och vid nedvarvning passar musik som är 115 bpm eller mindre.

Har du Spotify och vill ha en grymma spellistor till träningspasset? Kolla in Healthaholics spellistor ».

Vilken musik brukar du träna till? Har du vart med om att det har spelats helt ”fel” musik under ett träningspass?

Källor:
The BASES Expert Statement on the Use of Music in Exercise
Fitness Magazine

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan