Hem / Träning / Träning gör dig smartare
Träning gör dig smartare

Träning gör dig smartare

Jag är just nu inne i en stressig period med tentaplugg, det är full rulle i webbshoppen och jag börjar snart jobba. Det är därför bloggen uppdateras väldigt sällan. I sådana här perioder är det lätt att bli frestad att prioritera bort träningen, men det tror i varje fall jag är det dummaste man kan göra.

Anledningen till att jag säger nej till det mesta förutom träning under sådana här hektiska perioder är främst för att den hjälper mig hantera stressen. Men jag brukar också påminna mig själv om att det är smart att ta en paus och sticka iväg till gymmet, träning kan faktiskt hjälpa dig prestera bättre. Här är sex anledningar till varför träningen är värd att prioriteras.

1. Mer energi. Enligt en ny amerikansk studie rapporterade kvinnor som kom upp i minst 150 minuter fysisk aktivitet av medelintensitet eller 75 minuter intensiv träning att de har mer energi i livet i stort.

2. Bättre sömn. Forskning har visat att träning leder till bättre sömn på många olika sätt, bland annat sover människor som rör på sig regelbundet mer och har bättre sömnkvalitet. Och att vara utvilad är förstås en stor fördel om du vill vara på topp.

3. Ökat fokus. Träning förbättrar ditt fokus två till tre timmar efter träningspasset enligt Dr. John Ratey, författare till boken Spark – The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain.

4. Höjer humöret. Förutom att boosta nivåerna av lyckohormonet endorfin tror forskarna att fysisk aktivitet påverkar kemin på ungefär samma sätt som antidepressiva läkemedel. Studier har efter medicinering och terapi rankat träning det mest effektiva behandlingen mot depression.

5. Förbättrar koncentrationsförmågan och minnet. Regelbunden träning gör att hjärnan frigör kemiska ämnen som är viktiga för minne, koncentrationsförmåga och mental skärpa.

6. Produktivitet. I en studie där deltagarna fått träna mitt på dagen uppgav 72 procent att de arbetade mer effektivt, 79 procent rapporterade att de mentala prestation och deras samarbetsförmåga blev bättre under de dagar de tränade och 74 procent upplevde att de hanterade arbetsbördan bättre.

Brukar du prioritera träningen i perioder då du har mycket att göra?

Källa: Women’s Health Sverige, Forbes, Psychology Today, Harvard Health Publications, DailyMail.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan