Hem / Träning / Tjejer – lyft tungt! Del 2
Tjejer – lyft tungt! Del 2

Tjejer – lyft tungt! Del 2

Att behålla och öka vår muskelmassa är ett av de bästa sätten att hålla formen, detta är extra viktigt när vi blir äldre. Styrketräning är den bästa metoden för att bygga muskelmassa, ändå är det få tjejer idag som ägnar sig åt seriös styrketräning. Men vad går de egentligen miste om när de håller sig borta från de tunga vikterna?

1. Du blir fysiskt starkare
Studier har visat att kvinnor även med måttlig styrketräning kan öka sin styrka med 30-50%, forskning har också visat att kvinnor ökar sin styrka i samma takt som män. Att öka din styrka gör många saker i vardagen enklare – det är praktiskt att vara stark när du ska göra saker som att bära treåringar, lyfta flyttkartonger, klättra i berg, stå på händer eller brottas med din partner.

2. Du förlorar kroppsfett
Flera studier visar att en genomsnittlig kvinna som styrketränar två till tre gånger i veckan kan öka cirka 1 kg i muskler och bli av med cirka 1,5 kg fett. När muskelmassan ökar höjs även din basalmetabolism (energi din kropp förbrukar i vila) och du förbränner mer energi hela dagen. Generellt sett så förbränner du för varje kilo muskler 70-100 kalorier mer per dag. Du behöver inte vara något mattesnille för att räkna ut att det på ett år blir ganska många kalorier.

3. Du minskar risken för benskörhet
Att styrketräna och äta en kost rik på kalcium är det bästa du kan göra för att förebygga benskörhet. En nypublicerad studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet som omfattar 800 personer visar att träning i 20-årsåldern minskar risken att råka ut för benskörhet senare i livet.

4. Du förbättrar din idrottsliga prestation
Mängder av studier har nått slutsatsen att styrketräning höjer den idrottsliga prestationen. Golfare kan öka kraften i driven, cyklister kan cykla längre utan att bli utmattade och skidåkare kan förbättra sin teknik och minska risken för skador.

5. Du minskar risken för skador och ryggvärk
När du styrketränar stärker du inte bara dina muskler utan också bindväv, ligament och senor. Detta fungerar som som en förstärkning som hjälper till att skydda dig från skador. En 12-årig studie visade dessutom att du genom att stärka upp musklerna i ländryggen kan lindra eller bota ryggvärk till 80%. Med tanke på att en tredjedel av svenskarna får ont i ryggen varje år och att det är den vanligaste orsaken till sjukskrivning och förtidspension enligt SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) kan denna punkt vara extra viktig att notera. Detta kostar samhället över 20 miljarder kronor per år, och då gissar jag att de inte har tagit hänsyn till alla de svinaktigt dyra sängar folk köper för att försöka bli av med sitt ryggont.

6. Du minskar risken för hjärtsjukdomar och diabetes
Styrketräning kan förbättra hjärthälsan på flera sätt, bland annat genom att sänka blodtrycket, sänka LDL (det onda kolesterolet) och höja HDL (det goda kolesterolet). Styrketräning ökar även insulinkänsligheten som kan förebygga diabetes och har även visat sig vara en effektiv behandling av typ 2-diabetes.

7. Du blir mer glad och självsäker
Personer som styrketränar uppger ofta att de har blivit mer självsäkra och känner sig mer kapabla som ett resultat av sitt träningsprogram. Forskare rankar dessutom efter medicinering och terapi, träning som den mest effektiva behandlingen mot depression. Läs gärna min artikel om träning och depression här »

Det är viktigt att komma ihåg att det aldrig är för sent att börja styrketräna, läs gärna min artikel om styrketräning för äldre på Fitnessguru.se »

I den avslutande delen i min artikelserie om tjejer och styrketräning ger jag förslag på träningsprogram och tipsar om hur du bestämmer en lämplig vikt.

Här kan du läsa del 1 och 3 i artikelserien.

Källa:
Sportsmedicine.about.com

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Fantastisk!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan