Hem / Träning / Tjejer – lyft tungt! Del 1
Tjejer – lyft tungt! Del 1

Tjejer – lyft tungt! Del 1

Det är en vanlig uppfattning att tjejer ska träna med lätta vikter och många repetitioner idag för att få ”tonade” kroppar och gå ned i vikt. Men för att få riktiga resultat måste du lämna stället med silvervikter och armbåga dig in i mitten och grabba tag i ett par stora, otympliga hantlar, sluta upp med benböjen med egen kroppsvikt och lassa istället på din egen kroppsvikt i kilon på en stång och lägg på axlarna. Jag vill se dig svettas, darra och grimasera! För då min vän, kommer det att börja hända grejer.

Många tjejer är rädda för att bli stora och ”bulkiga” av att lyfta tunga vikter och den finns en utbredd uppfattning om att lätta vikter och många repetitioner är vägen till viktnedgång och en ”tonad” kropp. Men det finns lite stöd för den uppfattningen i forskningen; I en studie från 2002 vid Georgia Southern University lät forskarna kvinnor styrketräna med olika belastning och antal repetitioner (85% av 1 RM*, 8 repetitioner och 45% av 1RM, 15 repetitioner). Den gruppen som lyfte de tyngre vikterna och färre repetitioner förbrukade fler kalorier än gruppen som lyfte lätt och fler repetitioner.

En annan studie från University of Arizona följde 122 stycken kvinnor under sex år, forskarna upptäckte att den grupp som styrketränade tre gånger i veckan på 70-80% av deras förmåga med åtta repetitioner per set gick ner mer i vikt och förlorade mer kroppsfett. En snarlik tvåårig studie vid University of Pennsylvania School of Medicine fann forskarna att kvinnor som lyfte utmanande vikter på gymmet ett par gånger per vecka fick liknande effekter på kroppsvikt och fettprocent.

Men det är inte konstigt att tjejer generellt inte syns bland de stora hantlarna och skivstängerna, eller för den delen är högröda i ansiktet och svär i benpressen – bläddra i vilken träningstidning som helst som riktar sig till tjejer. De flesta träningsprogram består av övningar med egen kroppsvikt eller fyrakiloshantlar.

Så varför ska det här ses som ett problem? För att tjejer som inte får de resultat de vill ha i gymmet med största sannoliket kommer att återvända till crosstrainern och gå miste om de fördelar styrketräning kan erbjuda både vad gäller hälsan men också möjligheten att forma sin kropp så som de vill ha den.

Därför blir inte tjejer stora av styrketräning
”För varje kvinnlig bodybuilder skräms 1000 andra kvinnor bort från styrketräning”, jag tror att det ligger mycket sanning i det påståendet. Tjejer har generellt väldigt svårt att lägga på sig muskelmassa, vår testosteronproduktion motsvarar ungefär en tiondel av genomsnittsmannens. Ett kilo muskler tar mindre plats än ett kilo fett då muskelvävnad har högre densitet än fettvävnad. Det betyder att du snarare blir mindre än större av styrketräning.

Exakta replikor av fett och muskler.

I nästa del kommer jag att skriva om hälsofördelarna med styrketräning, och i den tredje och sista delen om hur du bestämmer en lämplig belastning, samt antal set och repetitioner.

* 1 RM: One Repetition Maximum = Den högsta vikt du klarar av att lyfta vid endast en repetition.

Här kan du läsa del 2 och 3 av artikelserien.

Källa:
Nytimes.com

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. En till fördel med att köra tungt på gymmet är att du tränar klart snabbare.

    Ju högre belastning desto mer jobbar muskeln per tidsenhet och du blir klar snabbare. Det effektivaste styrkepasset jag haft så var jag klar på ca 28minuter och helt slut.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan