Hem / Hälsa / Så festar du smart
Så festar du smart

Så festar du smart

En festkväll kan försämra dina träningsresultat, tillföra ett kaloriöverskott och göra dig sängliggandes med rejäl huvudvärk dagen efter. Men det finns några knep du kan ta till för att mildra effekterna av en fylla.

Forskning visar att måttlig konsumtion av alkohol kan vara bra för dig, bland annat kan det sänka blodtrycket, öka blodflödet och höja HDL (det ”goda” kolesterolet). Måttlig konsumtion innebär en drink per dag för kvinnor och två för män, en drink motsvarar ungefär 33 cl öl, ett litet glas vin (125 ml) eller fyra centiliter ren sprit.

Men om du har tänkt överskrida den mängden kan det vara bra att tänka på några saker före, under och efter en festkväll för att mildra effekterna.

Före festen
Fyll på med ordentligt med vatten innan festen. Se även till att äta en ordentlig måltid så att ditt blodsocker inte sticker upp i höjden och sedan kraschlandar när du dricker. En bra måltid består av mycket protein och fullkorn, utan så mycket fett och salt.

Under festen
Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram. Kaloriinnehållet sticker lätt iväg om du väljer drinkar med mycket socker, som färdiga drinkmixar och söt cider. Här kommer några bättre alternativ, kalorimängden är räknad per dl dryck: Vitt vin (sött) 100 kcal, vitt vin (torrt) 70 kcal, starköl 50 kcal, lättöl 25 kcal. Du ser graden av sötma i ett vin på Systembolagets smakklockor. Undvik drinkar med koffein i då det förvärrar uttorkningen. Och kom ihåg att dricka varannan vatten!

Efter festen
Fyll gärna på med mer vatten innan du går och lägger dig. För att snabbare återställa vätskebalansen så kan du dricka kokosvatten, som är ett naturligt alternativ till vätskeersättning. Om du har ätit ordentligt innan festen behöver du egentligen inte äta något innan du sover. Se till att inte ha någon onyttig mat hemma, om suget tar överhanden så försök att välja något relativt vettigt. Gör egna popcorn i rapsolja, bred ekologiskt jordnötssmör på ett par Finn Crisp eller gör en schysst toast på surdegsbröd med dijonsenap, skinka och lagrad ost.

Har du några andra knep? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan.

Källor:
Systembolaget
Greatist.com

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Intressant läsning. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan