Hem / Träning / Så blir du mer självsäker i gymmet
Så blir du mer självsäker i gymmet

Så blir du mer självsäker i gymmet

Forskning visar att många tjejer undviker styrketräning för att de känner sig osäkra i gymmiljön och är rädda för att göra fel. Men varför är det så och vad kan man göra för att bli mer självsäker? I den här artikeln får du ta del av grymma tips från Spartan-systrarna Magdalena Bibik och Betty Erös Wassenius.

Jag har under våren hållit i temapass riktat till tjejer där jag lär ut grunderna i styrketräning med fria vikter med fokus på basövningar som knäböj, marklyft, pull-ups, militärpress med flera. Det här temapasset har varit ständigt uppbokat och vad jag har förstått väldigt uppskattat av de som varit på passet, men samtidigt har det väckt en del ilska hos de personer som tycker att det är fel att rikta passet enbart till tjejer. Bakgrunden till att jag har tagit initiativet är att jag har mött så många tjejer under mina år som gyminstruktör som inte känner sig bekväma i gymmet (framförallt i avdelningarna med fria vikter) och är rädda för att bli uttittade om de skulle göra fel. Det här är alltså mina egna erfarenheter, men den forskning som finns på området stödjer min uppfattning.

Forskning om kön och självsäkerhet i gymmiljön
I den amerikanska metastudien Gender in the Gym: Evaluation Concerns as Barriers to Women’s Weight Lifting har forskarna undersökt om det finns några skillnader mellan hur bekväma tjejer och killar känner sig i gymmet. Några av upptäckterna i studien var 1) styrketräning är en aktivitet som är förknippad med manlighet, gymmet (eller delar av gymmet) ses som manligt territorium, 2) tjejer är rädda för att bli uttittade och nedvärderade i gymmet, både för sitt utseende och sin prestation (det vill säga att de är rädda för att göra fel) och 3) tjejer känner sig mer osäkra än killar när de ska använda styrkemaskiner och fria vikter, jämfört med konditionsmaskiner. Detta leder till att de undviker dem.

Författarna till studien tror att tjejers inställning till styrketräning beror på en rad olika faktorer och att dessa upprepas av sig självt; för det första så undviker tjejer gymmen för att styrketräning och muskler anses vara manligt, frånvaron av tjejer i gymmen bekräftar den manliga normen och gör att andra tjejer inte heller vill vara där, och slutligen så leder det låga antalet tjejer som styrketränar till att det ses som en manlig aktivitet. Att tjejer sällan styrketränar gör det dessutom omöjligt för dem att lära sig övningarna, och på så sätt få ett bättre självförtroende och därmed slippa oroa sig för att göra fel.

När du rör dig utanför din ”comfort zone” så växer den, detta gäller både fysiskt och mentalt.

Jag vill poängtera att det här förstås inte gäller alla tjejer, men jag tycker att det är ett viktigt ämne som det talas för lite om. Den seglivade myten om att man blir stor och ”bulkig” av styrketräning tror jag att de flesta har släppt vid det här laget, och det kvinnliga idealet håller samtidigt på att förändras från en mager till en vältränad kropp. Styrketräning är bra av en mängd olika anledningar, och faktiskt extra viktig för oss tjejer då vi löper större risk att drabbas av benskörhet och psykiska sjukdomar – någonting som styrketräning förebygger. Läs gärna mer i mitt inlägg 12 nybörjartips till tjejer som vill börja styrketräna.

I det här inlägget vänder jag mig alltså till er tjejer som vill bli starkare, men kanske känner er en gnutta osäkra i den grabbiga gymmiljön. Till er kommer här några tips från två grymma tjejer; Magdalena Bibik och Betty Erös Wassenius som kör konceptet B & B in the B-ROOM tillsammans. Båda känner igen sig i i detta ”enligt min erfarenhet är det oftast okunskap som gör att vi tjejer inte vågar, tänk om jag gör fel”, säger Betty.

Magdalenas och Bettys tips för att bli mer självsäker i gymmet

  • Skaffa dig ett know-how. Gå en introduktionskurs, ta hjälp av en personlig tränare eller en kunnig vän. Om du inte har tillgång till någon av de nämnda kan du använda dig av en online PT-tjänst, och glöm inte att Google är din vän – googla sådant du vill lära dig.
  • Var inte rädd för att fråga om hjälp. Glöm inte bort att människor inte alltid är så farliga som de ser ut, få går runt med ett inbjudande leende på läpparna när de styrketränar, men de allra flesta känner sig nog bara smickrade om du ber dem om hjälp med något.
  • Ta baby-steps mot ditt mål. Försök att pricka in tider i gymmet då det inte är så mycket folk, träna gärna tillsammans med en kompis, börja med lätta vikter och inte allt för avancerade övningar (det kan kännas tuffare att gå upp på lyftarpodiet och göra ryck än det gör att göra en axelpress med hantlar).
  • Var stolt över dig själv! Var stolt över att vågar ta för dig i gymmet och för att du utvidgar din ”comfort zone”. Du kommer snart att känna dig lika bekväm som hemma i ditt vardagsrum.

Har du någon gång känt dig osäker i gymmiljön? Har du några tips till tjejer som känner sig osäkra? Släng gärna iväg en kommentar!

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

8 Kommentarer

  1. Bra inlägg!! Inte för att jag själv brukar undvika gymmet. Love it! Men för att jag tror att det är relativt vanligt att tjejer kanske inte vågar. Detta på grund av hur samhället är skapat. Män är inlärda från födseln att våga ta mer plats, våga synas, de ska vara starka och ha mycket muskler. Medan kvinnor sedan urminnes tider formats till att hålla sig undan, inte ta plast, vara smala och utan speciellt mycket muskler. Men skulle verkligen vilja att världen såg annorlunda ut och att fler kvinnor/tjejer visar och vågar gå mot strömmen och bryta detta steretypa mönster.

  2. Hej!
    Osäker är/var bara förnamnet. Jag hade bestämt mig för att börja gyma (enbart kört gruppträning innan) och när jag kom ner i gymet slog mitt sympatiska nervsystem på och jag ville bara fly. Jag gick in och gjorde det jag skulle och gjorde mig själv stolt. Men jag har också gjort alla rookie-misstag man kan göra. Jag visste t.ex. Inte att stången var så tung som den var (har ju bara använt gruppträningens stänger tidigare) så jag klämde fast mig rejält i bänkpressen första gången :D:D Fick hjälp av största muskelkillen i gymet att komma loss. Men jag är så glad att jag kommit över mina rädslor. Jag har på ett halvår i gymet uppnått resultat som jag inte efter år av gruppträning har nått. Jag kan erkänna att jag fortfarande inte alltid är bekväm i gymet, tränar alltid på tider när det inte är så mycket folk (vilket iof. är tidpunkten som passar mig bäst win-win 😉 men jag känner mig både säkrare och starkare. Men att gå ner i gymet är det bästa jag gjort för mig själv träningsmässigt!

    • Vad roligt att höra att du trivs så bra i gymmet nu för tiden! Kul historia med bänkpressen, jag lovar att du inte är den första som har blivit tvungen att ropa på hjälp ;). Man kanske skulle skriva ihop en ”Styrketräning for dummies” med allt sånt där som ingen säger men förväntar sig att man ska veta?

  3. Jag känner enorm osäkerhet så fort jag ser tyngder och maskiner. Älskar pass men vill gärna styrketräna för att få till min 44 åriga kropp. Men i den atmosfären känner jag mig vilse trots jag fått introduktion, men det är även en känsla av osexighet som kommer in i kroppen. Den känslan upplever jag inte annars…

  4. Hej jag vill jätte gärna börja på både gym och med simning men vågar inte. Jag är generellt är ganska blyg och inte är inte så bra på att ta plats. På gymmet känner jag mig osäker för att jag är otränad, svag och jag kan inte tekniken. Lär man sig den automatiskt? Även om man har fel teknik i början bränner man ändå fett?
    När det gäller simningen känner jag mig väl osäker på grund av att jag inte är el nöjd med min kropp och för att jag liksom inte vill synas.

  5. Hej Hanna, klart du ska börja! Välj ett gym för ”vanligt folk”, Friskis-Svettis eller Actic (eller ett rehab-gym där alla är lite skröpliga eller skadade, ingen dånande musik). Beställ en tid för genomgång av maskinerna – är gratis första gången. Tala gärna om att du känner dig osäker så att du får en mänskligt mogen och uppmuntrande guide! Man börjar alltid med bara några maskiner. Efterhand lär man sig fler. Du kommer känar dig säkrare för varje gång du går till gymmet. Resultat är mätbart och kommer snabbt!

    Simma – underbart. Långa, snygga muskler. Skönhetssporten för alla tjejer. Skaffa en baddräkt du verkligen gillar. Kombinera den med ett snyggt strandskynke, om du vill. Ingen behöver springa omkring naken i omklädningsrummet. Svep om dig och gå rak i ryggen till duschen! Torka dig inte med handduk när du duschat utan dra på dig baddräkten när du är blöt. Snabbt och enkelt!
    Känslan av att inte tycka om sin kropp är mycket vanlig (bland tjejer) och ska inte avfärdas. Oftast blir det bättre av ålder och erfarenhet. Men du är ju nu inne på att träna och inget ger bättre kroppslig självkänsla än att känna sig stark och smidig. Din kropp är din – och du kommer att gilla din spegelbild mer och mer!

    • Jag hade inte hunnit svara på den här kommentaren men du gjorde det så bra Annika så jag kan inte annat än att hålla med. Räkna med att det kommer att kännas lite läskigt de första gångerna Hanna, det gör allt som man inte har testat förut – men snart kommer du att känna dig som hemma i gymmet och simhallen. Be om hjälp! Boka instruktioner och gå dit tider då det är lite folk så ska du se att du snabbt bygger upp ditt självförtroende. Stort lycka till, berätta gärna hur det går :).

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan