Hem / Träning / Rosa Skrot – ett gym bara för tjejer
Rosa Skrot – ett gym bara för tjejer

Rosa Skrot – ett gym bara för tjejer

Rosa Skrot är ett nyöppnat tjejgym på söder i Stockholm. Jag passade på att titta in och snacka med tjejerna som driver gymmet, köra ett styrkepass och testa deras yoga när jag var i Stockholm förra helgen.

[portfolio_slideshow id=4063]

”Ett gym anpassat för tjejer- varför då? Varför inte? Gym uppfanns för av män och är anpassade där efter. Tunga vikter, svettiga träningslokaler, tråkiga omklädningsrum och maskiner som bara långa armar når”, så lyder texten i en av Rosa Skrots annonser. I bakgrunden av annonsen syns bland annat hantlar, läppstift, morötter, cupcakes och träningsskor. Rosa Skrots vision är att vara en mötesplats för kvinnor, ett nischat gym som sticker ut från mängden och som har en själ. Ett gym som inspirerar till träning och välmående (hämtat från Rosa Skrots webbplats).

Och nog sticker de ut från mängden allt, och det har givit dem publicitet lite här och var – i bland annat tidningen Metro som publicerade en artikel med rubriken ”Guld och rosa ska locka tjejer till gymmet”. Gymmet öppnade portarna på Torkel Knutssongatan 41 i Stockholm i augusti, när jag besökte dem hade det ett hundratal medlemmar. Rosa Skrot är ett familjeföretag med fem stycken kvinnor i två generationer. Idén fick Sofia Persson, en av grundarna när  hon hörde talas om Pink Iron, ett rosa tjejgym i Los Angeles. Jag fick chansen att ställa några frågor till företagets VD Camilla Dymling.

Du har säkert fått den här frågan 100 gånger vid det här laget men här kommer den igen; varför ett tjejgym? I ert pressmeddelande anger ni att anledningen är att maskinerna på andra gym inte är utformade för kvinnor. Finns det några andra anledningar?
Många gym är och ser väldigt liknade ut, vi ville öppna ett gym som stack ut från mängden. Då vi är fem kvinnor så föll det sig väldigt naturligt att öppna ett gym för kvinnor.

Vad säger era kunder, varför väljer de att träna hos er?
Tjejerna som går till oss gör det av många olika anledningar, vissa för att dem vill åt en viss atmosfär och vissa för att dem inte tycker dem får ”plats” på vanliga gym.

Vad har ni fått för reaktioner när ni öppnat, både positiva och negativa?
Vi har fått otroligt mycket positiva reaktioner sen vi öppnade. Vi tror att marknaden välkomnar mer nischade gym. De negativa reaktionerna har i huvudsak varit kring färgen rosa.

Hur ser du på framtiden? Jag förstår att ni har sneglat på det amerikanska gymmet Pink Iron, i bland annat Australien finns en stor gymkedja (Fernwood Fitness) som endast är öppen för kvinnor – upplever du att det finns en efterfrågan efter fler tjejgym i Sverige?
Vi tror att efterfrågan på nischade gym kommer att öka, allt från crossfitgym, tjejgym till expressträning. Vi planerar att öppna flera Rosa Skrot.

Hur ser ni på kost? Jag tänker till exempel på att ni säljer cupcakes i ert café och bjuder på geléhallon i omklädningsrummet.
Vi erbjuder inte cupcakes i cafét. Vi håller oss ajour i debatten och valen kring kost men väljer att inte ta ställning till specifika dieter. Vi tycker det är viktigt med ekologiska produkter och försöker ha det i den mån det går. Geléhallonen var ett ”fredagsmys” och något man fick ta om man ville. Precis som att många restauranger bjuder på en kaka till kaffet på fredagar.
(Jag fick för mig att de sålde cupcakes då gymchefen Sofia Persson skrev ”ta en latte och en muffins i våran lounge” i en kommentar till ett inlägg på Fitnessguru).

Slutligen, varför har ni valt färgen rosa?
Helt enkelt för att vi gillar rosa. Vi har, eller rättare sagt vår inredare har också valt en massa andra färger, så som guld och brunt.

Jag kan villigt erkänna att jag blev provocerad när jag hörde talas om Rosa Skrot, så pass mycket att jag kände att jag var tvungen att titta in när jag var i Stockholm och se om det var så illa som det lät. Och det var det som tur var inte. Jag kände mig oerhört välkommen, inredningen var fantastisk (inredaren är Malin Jensen från programmet Roomservice), utrustningen till belåtelse (ett minus för att de tyngsta hantlarna bara väger 16 kg) och jag kunde inte undgå att charmas av den varma atmosfär som finns på Rosa Skrot. Jag kunde snabbt konstantera att gymmet inte är så gulligt som det framstår, allt är inte rosa utan det är snarare en accentfärg och vissa av väggarna är i betong och framför en av dem hänger en boxningssäck. Är du inte övertygad kan du ju alltid testa deras kampsportspass som leds av Elina Nilsson, världsmästarinna i thaiboxning.

Efter veckans sista styrkepass och en timmes härlig yoga med störtsköna Charlott Fernandez var det dags för mig att lämna Rosa Skrot. Jag undviker normalt att duscha på gymmet men här var det som en liten retreat; härliga doftljus överallt, lyxig duschtvål, inpackning från Aussie som ska verka medan du sitter i bastun och bomullspads, tops, plattänger, fönar och diverse annat som du kan tänkas behöva när du ska göra dig i ordning i omklädningsrummet.

Även om jag trivdes på gymmet och har förståelse för de kvinnor som vill träna i frånvaro av ”testosteronstinna män som flåsar i gymmet” (citat från Metro) så är det några frågor som gnager i mitt bakhuvud när jag hoppar på tunnelbanan; vilka reaktioner skulle ett gym som enbart välkomnar män få? Varför känner sig en del tjejer inte bekväma på ”vanliga” gym? Vad ska vi göra åt det? Är det här någonting vi kommer att se mer av i framtiden? Jag tänker till exempel på gymkedjan 24Seven Fitness som har tjejgym på alla sina anläggningar och på den australienska gymkedjan Fernwood Fitness som enbart riktar sig till kvinnor. Och framför allt – är det i så fall en positiv utveckling? Det här ett ämne jag kommer att återkomma till.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni läsare tycker och tänker om det här, kommentera gärna.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan