Hem / Träning / Rörlighetsträning
Rörlighetsträning

Rörlighetsträning

När vi är barn har normalt full rörlighet i leder och muskler, men i vuxen ålder är rörlighet oftast något som behöver tränas. Men vad påverkar vår rörlighet då? Och varför ska vi ägna åt oss rörlighetsträning?

Graden av rörlighet varierar från person till person, från att fingrarna kan böjas baklänges nästan till armen till att man knappt når ned till golvet med fingrarna om man böjer sig framåt med raka ben. De flesta befinner sig någonstans där emellan. Om du vet med dig att du är överrörlig bör du undvika rörlighetsträning och istället fokusera på att stabilisera leden genom att stärka musklerna runt omkring.

Rörlighetsträning är inget nytt utan har varit en del i olika övningar inom till exempel och Tai-Chi och yoga sedan tusentals år tillbaka. Rörlighetsträning inom sjuk- och friskgymnastik finns dokumenterad redan från 1800-talet.

Orsaken till stramhet och stelhet i muskler och leder
Generellt sett är äldre mindre rörliga än yngre och kvinnor mer rörliga än män. Att musklerna blir strama kan bero på att de jobbar för mycket eller för ensidigt i ett begränsat rörelseomfång, även muskler som är inaktiva tenderar att bli strama. Detta märks tydligast vid en skada. Lederna blir stela av ungefär samma anledningar, men i leden är det brosket som kan försämras vid inaktivitet, felaktig belastning eller ledsjukdomar.

Varför träna rörlighet?
Så varför ska du då träna din rörlighet? Förutom den självklara anledningen att vi behöver vara tillräckligt rörliga för att klara de krav som ställs på oss i vardagen så är rörlighetsträning skadeförebyggande och ökar vår prestation. Muskler och leder har bestämda funktioner och samverkar med varandra, brist på rörlighet i en muskel eller led kan förändra rörelsemönster och orsaka felbelastningar. Är rörligheten begränsad når vi snabbt ledens ytterläge där den och strukturerna runt omkring är oskyddade och känsliga för belastning.

Med en bra rörlighet kan vi bättre utnyttja vår fulla styrka, snabbhet och precision. Muskeln får förutsättning för utveckla mer kraft i rörelserna. Men på samma sätt som att en begränsad rörlighet kan påverka prestationsförmågan negativt kan även en för stor rörlighet göra det.

Läs om olika metoder för rörlighetsträning och stretching på Styrkeprogrammet »

Källa: Friskis&Svettis utbildningsbok


Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan