Hem / Träning / Pulsträning – del 1
Pulsträning – del 1

Pulsträning – del 1

Med hjälp av pulsen kan du effektivisera din träning och snabbare nå dina mål. I den här artikelserien i tre delar kommer jag att gå igenom grundläggande principer för pulsträning, förklara hur du räknar ut din vilopuls, uppskattar din maxpuls och bestämmer intensitet och slutligen ge förslag på träningsprogram.

Konditionsträning
Det vi i vardagligt tal kallar för ”vår kondition” är vår syreupptagningsförmåga, det vill säga vår förmåga att ta upp syret i blodet och transportera det till musklerna. Konditionsträning gör hjärtmuskeln starkare, det leder till att hjärtat kan pumpa ut en större volym blod i varje slag. Detta påverkar i sin tur vår hjärtfrekvens (puls) då den bestäms av hur många gånger per minut som hjärtat behöver slå för att pumpa ut tillräckligt med blod. I takt med att musklernas krav på syre vid träning ökar, behöver även hjärtfrekvensen öka för att tillgodose kravet på en större blodvolym.

Varför pulsträning?
Då pulsen ökar linjärt med arbetsbelastningen är pulsbaserad träning det klart bästa sättet att bestämma intensitet. Det är lättare att välja en intensitet som ger den effekt du är ute efter, oavsett om ditt mål är att förbättra konditionen, sätta fart på förbränningen eller träna förmågan att tåla mjölksyra. Pulsträning passar både nybörjare och vältränade personer, när du har nått en god kondition kan det vara knepigt att komma vidare och då är pulsklockan ett ovärderligt verktyg.

Även ur säkerhetssynpunkt är det att rekommendera att hålla koll på sina pulsvärden. Om du drabbas av överbelastning från träningen eller har en infektion i kroppen syns det tidigt på vilo- och arbetspuls.

Utrustning
Din vilopuls går bra att mäta utan utrustning men när du ska mäta din arbetspuls krävs en pulsklocka med pulsmätare och mottagarenhet. Pulsmätaren sitter i ett band som spänns runt bröstkorgen som registrerar hjärtslagen och sänder dem till mottagarenheten som oftast är som ett vanligt armbandsur. Pulsklockor finns i en mängd olika varianter i olika prisklasser, med allt ifrån enkla finesser som intervallprogram till GPS, lagring av aktiviteter, överföring till datorn där du kan följa dina resultat och varianter med sensor som stoppas i skon.

Pulsträning – del 2
Pulsträning – del 3

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan