Hem / Träning / Online Coaching dag 38
Online Coaching dag 38

Online Coaching dag 38

Dags för en uppdatering kring min träningscoaching med Kellie Davis. Jag har under den senaste månaden använt mig av en online träningscoach, här kommer mina reflektioner.

Läs gärna mitt introduktionsinlägg om online coaching så att hänger med i svängarna. Jag har under den första månaden följt ett program med fyra pass i veckan med styrketräning, konditionsträning har varit frivillig men Kellie rekommenderar att röra på sig varje dag. Jag har även övningar för uppvärmning och rörlighet. Det första programmet har varit fyra helkroppspass med fokus på övningar som involverar stora muskelgrupper, mycket basövningar som benböj och marklyft och även övningar för att stärka upp mina svaga partier som är den övre ryggen och höfter. Programmet utförs enligt principen progressive overload, vilket innebär att jag pressar mig själv hårdare för varje vecka som går för att köra tuffast vecka fyra. Jag skickar in rapporter veckovis till Kellie och får feedback och svar på eventuella frågor från henne.

Mina reflektioner
Det bästa med coachingen hittills har varit att Kellie har hjälpt mig att förbättra tekniken i vissa övningar, när jag började jobba med henne fick jag filma mig själv och på bilden ovan syns en 15-minutersvideo Kellie skickade tillbaka med anvisningar om hur jag ska göra. Och så fort jag förbättrade tekniken kom styrkan. Det har också varit otroligt lyxigt att få ett skräddarsytt program med övningar (de flesta har jag aldrig testat tidigare) som för alltid kommer att finnas i mitt eget övningsarkiv.

Det som har varit den största utmaningen för mig har varit att hålla tillbaka, jag är van med att köra järnet på gymmet alla mina pass enligt princeipen no pain, no gain. Men jag bestämde mig från början för att så att säga lägga min träning i Kellie händer under en period och se vad som händer. Jag är övertygad om redan nu att det har varit ett utomordentligt bra beslut. Även om det kändes meningslöst att ”lalla omkring” på gymmet första veckan så både kände jag mig och faktiskt var starkare än någonsin sista veckan. Vad sägs till exempel om en ökning från 15 kg till 17,5 kg (i tre set) på enarmsrodd? Och igår upptäckte jag synliga muskler på nedre delen av min mage jag inte ens visste om att jag hade där.

Passar online träningscoaching alla?
Även om en del har reagerat på att det är dyrt att betala 750 kronor i månaden för en online träningscoach så tycker jag att det ska jämföras med exempelvis en timme med en personlig tränare som ofta kostar 600-800 kronor. Jag tycker att jag får mycket bang for the buck då Kellie svarar snabbt på e-post och byter ut övningar under månaden när det behövs. Men det ska tilläggas att jag inte tror att online träningscoaching passar vem som helst då jag lär mig övningarna i mitt program genom att titta på videos så är träningserfarenhet viktigt för att kunna avgöra om jag gör rätt. Jag tror att det för en person med dålig grundhållning och kroppskontroll kan det bli för avancerat även om programmet anpassas för en nybörjare.

Har du några frågor? Ställ dem gärna i kommentarsfältet.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan