Hem / Träning / 12 nybörjartips till tjejer som vill börja styrketräna
12 nybörjartips till tjejer som vill börja styrketräna

12 nybörjartips till tjejer som vill börja styrketräna

Här kommer mina bästa nybörjartips till er tjejer som vill börja styrketräna seriöst. Kanske har du aldrig satt din fot i ett gym eller så har du bara tröttnat på maskiner och många repetitioner och behöver en nystart.

Det var Nia Shanks inlägg 11 Beginner Strength Training Tips for Women som fick mig att bli inspirerad till att skriva den här artikeln, om jag hade haft de här punkterna i åtanke när jag började styrketräna för 10 år sedan hade jag sluppit göra en massa onödiga misstag.

1. Följ ett nybörjarprogram. När du är en nybörjare behöver du träna som en nybörjare för att få snabbast och bäst resultat. Gör inte misstaget att ge dig på ett avancerat program förrän du har lärt dig grunderna.

2. Lär dig tekniken. Det här är det viktigaste tipset på hela listan. Det är mycket enklare att lära sig rätt teknik från början än att försöka lära om sig senare. Det är dessutom mycket större risk att du skadar dig med fel teknik. Om du har möjlighet är det förstås bäst att ta hjälp av en personlig tränare eller instruktör men du kan också kolla på videos, läsa böcker, använda appar och ta hjälp av vänner.

3. Håll dig till basövningar. Basövningarna är de som kommer att följa dig genom hela din träningskarriär, sen går dessa förstås att variera på olika sätt. Lär dig att bemästra dessa! Du kommer att förstå varför. Basövningar som involverar stora muskelgrupper och som gör dig stark är; Benböj, marklyft, armhävningar, bänkpress, pull-ups, plankan, utfallssteg, rodd och militärpress.

4. Släpp taget om rädslan för att bli stor och ”bulkig”. Bulkig blir du av för mycket underhudfett. Punkt. Om du låter bli att ta i på gymmet av rädslan för att bli för stor kan du lika gärna strunta i att gå till gymmet. Honey, vi tjejer har någonstans mellan 1/10 och 1/20 av killarnas testosteronproduktion. Vi måste slita som djur för att bygga muskler (eller äta anabola steroider), och du behöver en hel del muskelmassa för att växa i storlek. Låt oss säga så här – du kommer inte att vakna upp en morgon och förskräckt upptäcka att du ser ut som en man.

5. Sätt motiverande mål. Gör dina mål prestationsinriktade, till exempel att kunna göra fem chins eller 25 armhävningar. Även om ditt ”hemliga” mål är att gå ner i vikt eller forma din kropp så kommer du att bli mer motiverad av att sätta prestationsinriktade mål. En killer body får du på köpet.

6. Var konsekvent. Sätt upp delmål. Jag vill kunna marklyfta två gånger min egen kroppsvikt. Men om jag tränar med fokuset på det målet blir det att kännas omöjligt. Därför sätter jag rimliga delmål längs vägen som gör att jag kan känna mig motiverad.

7. Var inte rädd för att vistas bland grabbarna. Jag hör ofta tjejer säga att de tycker att det känns jobbigt att gå in i den avdelningen på gymmet där hantlar och skivstänger finns då det kryllar av killar där. Det är faktiskt i princip lika mycket tjejer som killar som tränar på gym i Sverige, men av någon anledning har vi en tydlig segregering där tjejerna håller sig i konditionsavdelningen och cirkelgymmet medan killarna står framför speglarna och gör bicepscurls. Många tjejer säger att de känner sig osäkra på att göra rätt (vilket punkt 1, 2 och 3 kommer att eliminera), men även att det känns löjligt att ta så lite vikt i jämförelse. Det här resonemanget förstår jag inte… Ingen förväntar sig att en liten tjej som är nybörjare ska gå in och lassa på sin egen kroppsvikt i bänkpress. Oroa dig hellre för hur det ska kännas för den lilla gymnasiekillen som nyss börjat styrketräna när du tar större hantlar än honom. Suck it up! In bland vikterna med dig och koncentrera dig på varför du är där, jag lovar att du snart kommer att känna dig som hemma.

8. Njut av nybörjartiden! Det är i början som du gör de allra bästa och snabbaste framstegen, du kommer att bli förvånad över hur snabbt du blir starkare.

9. Skriv träningsdagbok. För att faktiskt kunna uppmärksamma din utveckling är det otroligt motiverande att under åtminstone en period föra träningsdagbok. Det är en oslagbar känsla när du inser att du kan hantera en vikt som du trodde var omöjlig att rubba för ett tag sen.

10. Omge dig med inspiration. Har du sett någon bild eller citat eller kanske hört en låt som gör dig träningssugen? Se till att ha dessa saker i närheten när motivationen tryter. Kanske kan du ha en motivationsbild som bakgrundsbild på mobiltelefonen?

11. Belöna dig själv. Och då menar jag inte med ett halvt kilo lösgodis utan snarare genom att klappa sig själv på axeln och säga ”Du är grym!” efter att veckans träningspass är genomförda eller unna dig en god middag, ett skönt bad eller någon rolig pryl.

12. Börja idag. Jag hörde ett bra citat för ett par veckor sedan som löd ”There is only seven days a week and someday is not one of them”. Agera med detsamma. Googla efter gym i din stad, skicka ett sms till en kompis som du kan träna med eller beställ ett par snygga träningslinnen. Nu!

 

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Väldigt bra tips! Det är ganska vanligt att jag får kommentaren att man inte vill styrketräna för att man inte vill få stora klumpiga muskler, men den risken är ju i det närmaste obefintlig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan