Hem / Träning / Kom ihåg den excentriska fasen!

Kom ihåg den excentriska fasen!

Jag har styrketränat regelbundet i över 10 år men kan förvånas över hur mycket man fortfarande kan finslipa sin teknik. Det kan vara något man läser, något man ser någon annan göra eller något någon säger som gör att man får en aha-upplevelse. Sommarens upptäckt var när jag läste en artikel skriven av Bret ”The Glute Guy” Contreras, jag har kört mycket isolerade övningar för rumpan de senaste två åren men inte lagt något speciellt fokus på den excentriska fasen (alltså när du till exempel ställer ner vikten när du kör Hip Thrust eller Glute Bridge). Men sedan några veckor tillbaka har jag gjort det och jag fick direkt sänka vikterna men det var en enorm skillnad på muskelkontakt och jag har för första gången på länge haft ordentlig träningsvärk i skinkorna. High five!

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan