Hem / Hälsa / Kan p-piller förstöra din träning?
Kan p-piller förstöra din träning?

Kan p-piller förstöra din träning?

Ja, det verkar som att de kan det. En studie visar att muskeltillväxten för kvinnor som äter p-piller är betydligt lägre jämfört med de som inte gör det. Kvinnorna som åt p-piller hade lägre nivåer av muskeluppbyggande hormoner och högre nivåer av muskelnedbrytande hormoner i blodet.

Jag slutade med p-piller för ungefär ett par månader sedan efter att ha läst att de två senaste sorterna jag har använt tros ligga bakom 23 unga kvinnors död i Kanada, efter att ha använt det i princip konstant i över 10 år. Efter några veckor la jag märke till att min kropp svarade på träningen på ett helt annat sätt, jag blev starkare och återhämtade mig mycket snabbare än normalt efter ett tungt styrketräningspass. Om jag kommer att märka någon skillnad i muskelmassa återstår att se under hösten. Jag började fundera på om jag hade gjort någonting annorlunda men kunde bara konstatera att det enda jag hade gjort var att sluta med p-pillerna, jag började därför leta efter mer information om det här.

Studie visar att p-piller ger mindre muskeltillväxt
Jag har bara kunnat hitta en enda studie som undersöker detta. Studien från 2009 presenterades på årliga mötet för American Physiological Society i New Orleans och leddes av Chang-Woock Lee och Steven Riechman från Department of Health and Kinesiology at Texas A&M University in College Station, och Mark Newman från The Human Energy Research Laboratory at the University of Pittsburgh. I studien deltog 73 stycken friska kvinnor mellan 18 och 31 år, av dessa använde 34 stycken p-piller och 39 stycken använde inte p-piller. Kvinnorna fick under 10 veckor genomföra ett träningsprogram för hela kroppen tre gånger per vecka.

Resultatet visade att det fanns betydande skillnader i muskeltillväxt mellan de två grupperna, de kvinnor som inte åt p-piller fick 60 procent större muskelmassa än de som använde p-piller. Blodprov som togs före träningen visade att p-pilleranvändarna hade lägre nivåer av vissa anabola (muskeluppbyggande) hormoner som och högre nivåer av kortisol som är ett katabolt (muskelnedbrytande) hormon. Styrkeökningen var liknande i båda grupperna.

Nu är det här en studie, det behövs förstås mer forskning på området. Men jag tycker ändå att det här är värt att ta upp. Vad är dina tankar kring detta?

Källor:
The American Physiological Society – Oral Contraceptives Impair Muscle Gains In Young Women
Science News – Birth control pills can limit muscle-training gains
Breaking Muscle – Is My Birth Control Stopping My Progress in the Gym?

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

9 Kommentarer

  1. Hej,

    Bra artikel! Jag har själv använt ppiller i många år och slutade för ett år sedan för att min mens uteslöt vilket jag upplever som att kroppen säger ifrån på något som är onaturligt! Mensen kom tillbaka och så även acnen som från början var problemet. Acnen blev så svår att jag började med ppiller igen för en månad sedan ungefär, och det har nu stabiliserats. I samband med att jag började med ppiller har jag även börjat styrketräna. Jag vill självklart inte att några piller ska sätta stopp för att bygga muskler. Kommer själv ta reda på mer om detta. Snälla uppdatera om du har mer info! Jag har blivit starkare på bara en månad och hoppas det fortsätter så!

  2. Hej!

    Väldigt intressant!! Jag är en riktig periodare med min träning och att jag faller ur har ofta berott på uteblivna resultat. Dvs jag har kört hårt i två-tre månader (ca 3 ggr/veckan), från att inte ha tränat alls, och sen inte tyckt att jag varken går ner i vikt eller känner mig så mkt starkare. Då faller jag ur. Kanske har mina begränsade resultat påverkats av p-piller?! Man vill ju vara The best I can be! Inte kämpa i motvind.
    Jag har också försökt söka runt för att hitta mer information om detta och det är ju galet att det inte forskats mer! Den studien du hänvisar till är ju från 2009. Tack för att du tog upp detta! Skriv gärna om du får fram mer information.

    • Hej Malin! Att träna tre gånger i veckan i flera månader borde definitivt ge resultat även om du äter p-piller, jag rekommenderar att du utvärderar ditt program och kanske tar hjälp av någon (till exempel en personlig tränare) för att få resultat. Men sen kanske det är så att du skulle få ännu bättre resultat om du inte åt p-piller. Lycka till! 🙂

  3. Ja p piller är högst onaturliga och känns inte bra att äta alls.
    Men vad är alternativet? Alla preventivmedel har sina nackdelar, antingen påverkar de kroppen eller har lägre säkerhet.
    (Att behöva göra en abort är inre heller särskilt snällt för kroppen, och omständligt och smärtsamt)

    Slutade med piller för ett år sedan för de hade påverkat mig på olika sätt, för att hitta ett hormonfritt alternativ. Prövade allt. Blev gravid trots skydd, och fick gå på otaliga gynbesök för att plocka in och ut grejer.
    För att komma fram till att – p piller är det enda alternativet.

    Ett helvetes år (inom det här iallafall) för att sitta på piller igen. Så ni som slutar – vad gör ni istället?

    • De hormonfria alternativ som finns är t ex kondom, pessar, spiral och olika typer av metoder för planering (till exempel p-dator). Jag har bara testat det förstnämnda så jag kan inte riktigt uttala mig om för- och nackdelar.

  4. Jag bestämde mig precis för att sluta med p-piller efter flera års användande. Det tog lång tid att bestämma mig då det är så otroligt bekvämt att både veta och styra sin menscykel. Men efter att ha läst det här inlägget så känns det som ett bra beslut. Nu är det vara vänta och se om jag märker någon skillnad 🙂

    • Vad kul att mitt inlägg påverkade ditt beslut :). Var beredd på att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig. Jag har inga planer på att börja med p-piller igen, jag mår bättre, känner mig stabilare mentalt och har fått grymma träningsresultat sedan jag slutade i somras. You go girl!

  5. Spännande o intressant läsning!
    Jag slutade med p-piller i sommras efter 13 års användning pga av att jag hade hört att det kan hämna utveckligen i träningen. Men nu ångrar jag det! Min kropp har inte återställt sig än o jag känner mig konstant svullen o har har gått upp i vikt… Går i valet o kvalet på om jag ska börja igen… Blir galen på att känna så här! Vill inte proppa i mig massa onödiga hormonen, men det verkar som min kropp mådde bättre av dom ändå…
    Svårt det där!

    • Hormoner! Jag var utan p-piller i princip lika länge och kände mig stabilare i humöret, fick mindre sötsug, träningen gick bättre och så vidare… Men! Sedan fick mina hormoner fnatt och jag fick ett rejält akneutbrott runt jul så nu kommer jag äta Diane i några månader. Det är verkligen svårt att hitta en väg som fungerar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan