Hem / Hälsa / Så påverkar alkohol din träning
Så påverkar alkohol din träning

Så påverkar alkohol din träning

De flesta är nog medvetna om att dricka alkohol inte direkt gynnar ens träningsresultat. Men vad händer egentligen i din kropp när du dricker?

1. Sämre återhämtning
Efter ett hårt träningspass behöver dina muskler återhämtning för att kunna fylla på glykogendepåerna. Alkoholintag gör att återhämtningen försämras kraftigt. En studie har visat att glykogendepåerna kan vara 50% lägre än normalt upp till åtta timmar efter att du shottade den sista Jägermeistern. Undvik därför att träna samma dag som du ska festa, och om du helt enkelt inte kan hålla dig borta från gymmet – se till att fylla på med protein och kolhydrater efter passet.

2. Ökad fettinlagring
Din kropp ser alkoholen som ett gift, därför prioriterar den att metabolisera alkoholen framför förbränning av fett och kolhydrater. Alkoholen bryter dessutom ner aminosyror (proteiner) och lagrar dem som fett. Alkoholintag ökar även nivåerna av stresshormonet kortisol som gör att du lagrar mer fett, i synnerhet kring midjan.

Lägg sedan till det extra kaloriintag som en fylla innebär, en cocktail kan innehålla så mycket som 450 kalorier och en stor stark innehåller cirka 235 kalorier. Avslutar du sedan kvällen på någon nattöppen snabbmatskedja, då är det lätt att föreställa sig vartåt det barkar.

 3. Störd sömn
I en studie med 93 stycken män och kvinnor fann forskarna att intag av alkohol förkortade tiden som testpersonerna sov (mer än 30 minuter per natt för kvinnorna) och försämrade även sömnkvaliteten. Sömnen är viktig för återhämtningen och vid störd sömn kan nivåerna av muskeluppbyggande hormoner minska med så mycket som 70%.

4. Försämrat upptag av vätska och mineraler
Alkohol kan irritera bukhinnan, som kan försämra din förmåga att ta upp näringsämnen. Alkohol är dessutom vätskedrivande, och så lite som 2% uttorkning kommer att påverka din prestation. Och nej, det går inte att återställa vätskebalansen med öl.

Så vilket är det hälsosammaste sättet att dricka på? Svaret är förstås att inte dricka alls. Men långt ifrån alla är beredda att helt avstå alkoholen. Läs om hur du festar smart här »

Källa: Women’s Health

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan