Hem / Träning / GymPact – träna eller betala böter
GymPact – träna eller betala böter

GymPact – träna eller betala böter

Gymmen är fulla av människor som vill komma i form till sommaren. Men faktum är att hälften av de som börjar träna slutar inom ett halvår. Det har kommit många innovativa mobilappar på sistone som på olika sätt försöker hjälpa användarna att nå sina mål.

Gympacts iPhoneapp är det bästa jag sett på länge. Appen släpptes 1 januari 2010 och programmet går ut på att du ingår en pakt varje vecka då du anger hur många gånger du kommer att träna veckan som kommer (minst 1 gång) och hur mycket du är beredd att betala i böter om du missar ett tillfälle (minst $5). När veckan är slut läggs alla pengar från dem som inte levt upp till sina mål i en pott som sedan delas ut till de som lyckats via Paypal. Genomsnittet hittills är att användarna har förbundit sig till 2-3 pass i veckan och satsat $5-$10 per pass. De som lyckas får i snitt mellan 50 cent och $1 per träningspass, hittills har 80-90% av användarna gått till gymmet så många gånger som de har lovat.

Så fungerar det då? Appen är utvecklad av Yifan Zhang och Geoff Oberhofer som fick idén under en ekonomiklass på Harvard University, ”We learned about ways financial incentives motivate behaviors,” berättar Zhang, ”Jeff is an athlete and thought it would be a great way to get people to the gym”. I en pilotstudie i Boston nådde en framgångsgrad på 90% med att få människor att gå till gymmen så ofta som de hade sagt.

Appen går att använda i Sverige, det finns cirka 40 000 gym och fitnesscenter inlagda men du kan enkelt lägga till ett eget gym genom appen vid första tillfället. Du kan testa programmet genom att registrera dig men hoppa över att lämna kortuppgifter, du blir då erbjuden ett gratis trial-period.

Läs mer om GymPact här »

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Grym app, och rolig ide. Det motiverar sannolikt att ha en ekonomisk del inblandad i träningen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan