Hem / Träning / Fem saker du kanske inte visste om löpning
Fem saker du kanske inte visste om löpning

Fem saker du kanske inte visste om löpning

Löpning har på några år blivit Sveriges bredaste folkrörelse – de stora tävlings­loppen drar i dag nära en halv miljon deltagare. Här kommer några saker du kanske inte visste om löpning.

1. Det är lättare att springa på ett löpband än utomhus. Om du har mätt din hastighet har du säkert märkt att hastigheten du håller på löpbandet oftast är högre än den du håller ute i spåret. Det beror på några olika anledningar; en anledning är att bältet på löpbandet underlättar benrörelserna, du behöver inte skjuta ifrån på samma sätt när bandet rör sig under dig. En annan anledning är att löpbandet är ett tacksamt underlag som du inte sjunker ned i som i ett spår men det är heller inte lika hårt som asfalt. Sedan är förstås svår terräng och motvind inget du behöver bry dig om i gymmet.

2. Du kan uppleva att du springer fortare på kvällen. Hjärnan uppskattar farten baserat på visuella element i omgivningen. En sådan ledtråd är rörelseparallax, vilket innebär att objekt på olika djup i en vy rör sig med olika hastighet. Det är anledningen att objekt som är nära en bil verkar flyga förbi när du passerar. Mörkret försämrar vår syn och gör det omöjligt för oss att se objekt på långt avstånd, det leder till att det kommer att kännas som att du springer snabbare.

3. The Runner’s High är ett omdiskuterat fenomen. Löpare har vittnat om att de har upplevt ett euforiskt rus när de springer. Vi blir gladare av träning då den gör att kroppen frigör ”lyckohormonet” endorfin men forskarna är tveksamma till att det är möjligt att bli ”hög” av löpning. Några studier har hittat stöd för fenomenet. En studie hittade ett tydligt samband mellan 50 minuter medelintensiv löpning och en höjd frisättning av naturliga drogliknande ämnen i kroppen, men än behövs det mer vetenskapligt stöd för att The Runner’s High verkligen existrerar.

4. Ett ultramarathon kan vara någonstans mellan fem och hundra mil. Standardtävlingar inom ultramaraton omfattar 50 kilometer, 100 kilometer, 150 kilometer, 24 timmar, 200 kilometer, 48 timmar, sex dagar och 1000 kilometer. Det brukar vara tillåtet för löparna att ta gångpauser, vila, äta och till och med sova om tävlingen sträcker sig över flera dagar.

5. Born to run av Christopher McDougalls kan vara den mest lästa och hyllade boken om löpning som någonsin skrivits och är redan stämplad som en klassiker. I den internationella bästsäljaren söker Christopher McDougalls outtröttligt efter svaret på frågan som de flesta löpare troligtvis någon gång ställt till sig själv: ”Varför springer jag?”. Boken finns numera översatt till svenska.

Källor:
Runner’s World
Greatist.com
Stadium.se
Filter

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. Hejsan! Jag läser din blogg dagligen med nöje för jag tycker de är kul att följa din träning och se hur man kan få hjälp att utvecklas men nu är de så att jag letar efter sport bhar och undrar i fall om du kanske skulle kunna tipsa om några bra, inte alls för dyra helst inte över 300 kr. Ha en toppen dag kram 🙂

    • Vad kul att du gillar min blogg Linn! Jag använder själv sportbehåar från H&M och SOC (Stadiums märke), de kostar cirka 150 kr. Men annars brukar Nike och Stay in Place ha bra sportbehåar men de är snäppet dyrare.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan