Hem / Träning / Får du inte de resultat du vill ha?
Får du inte de resultat du vill ha?

Får du inte de resultat du vill ha?

Uteblir resultaten? I den senaste podcasten från Greatist ger den personliga tränaren Tony Gentilcore några tänkbara anledningar till varför en del personer inte får de resultaten de vill ha i gymmet. Tony sätter fingret på några av de misstag många gör i sin träning (jag har gjort dem alla), som gör att man blir ståendes på en platå där ingenting händer. Jag tycker att Tonys tips var så träffsäkra att jag vill dela med mig av fyra av dem.

1. Du utmanar inte din kropp
När man har tränat på samma gym vid ungefär samma tid i flera år lär man sig efter ett tag att känna igen de som har samma gymvanor som en själv, och även lägga märke till hur de tränar. Några av dessa har under de åren vi tränat samtidigt kört samma övningar, samma vikt och följaktligen – inte förändrat varken sin prestation eller utseende över huvud taget. Känner du igen dig?

Den viktigaste grundprincipen inom både styrke- och konditionsträning är progressive overload (progressiv överbelastning) och innebär att du behöver utmana din kropp för att den ska utvecklas. Kroppen är fantastiskt anpassningsbar, om du länge kört till exempel benböj med 60 kg, tre set med åtta repetitioner så blir din kropp expert på att hantera den belastningen. Men för att utvecklas så behöver musklerna utmanas, detta kan du uppnå genom att; öka vikten, antalet repetitioner, träningsfrekvensen, antal övningar, intensitet eller minska vilan mellan seten. Läs mer om progressive overload på Bodybuildning.com »

2. Du tränar enligt principen ”more is better”
Låt mig säga så här: du blir inte dubbelt så vältränad om du tränar sex dagar i veckan istället för tre. Kroppen fungerar inte på det sättet. Enligt min erfarenhet har speciellt tjejer den uppfattningen att du inte har tränat ordentligt om du inte ligger utmattad i en svettpöl med tom blick när passet är över. Gärna en timme på löpbandet innan styrkepasset som varar i ungefär 90 minuter. Om du tränar mycket så blir du så småningom tolerant och behöver då allt mer träning för att känna dig nöjd, det blir lätt en ond cirkel där kroppen får för lite återhämtning. Detta slutar tyvärr ofta med skador, försämrad prestation eller att motivationen rätt och slätt dör. Tänk kvalitet istället för kvantitet så ska du se att det ordnar sig.

3. Du hoppar över basövningar
Utför du varje vecka någon eller flera av följande övningar: Benböj? Marklyft? Armhävningar? Chin-ups/pull-ups? Militärpress? Om inte så tycker jag att du ska börja med dem nu med detsamma. Dessa är så kallade compound exercises som involverar flera muskelgrupper samtidigt och gör dig allsidigt stark. Det finns dessutom ett oändligt antal varianter på dessa basövningar, både enklare och mer avancerade. Du kommer att tacka mig.

4. Du tränar på fel gym
Miljön du tränar i är oerhört viktig för att du ska vilja och våga ta dig utanför din comfort zone. I allt för många gym skränar lugna John Mayer-låtar i bakgrunden och människor sitter i maskinerna med uttråkade uppsyner och knappar på telefonerna mellan seten. Kanske är det dags att testa ett gym med en annan slags energi?

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan