Du är här: Hem / Kost / Drick rätt under passet
Drick rätt under passet

Drick rätt under passet

En normalviktig person består av 65-70 procent av vatten. För den som tränar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med vätska då endast 1-2 procents vätskebrist kan ge en stor prestationsförlust. Under intensiv fysisk aktivitet kan du förlora en liter vätska per timme.

Sträva efter att varje dag dricka 1-2 liter vatten utöver maten och det du dricker när du tränar. Ett enkelt sätt att veta om du dricker tillräckligt med vatten under träningspasset är att väga dig före och efter träningen, om du väger mindre efteråt har du druckit för lite.

Några av vätskans viktigaste funktioner i kroppen är att kyla av den, transportera syre till musklerna, transportera koldioxid från musklerna, transportera näringsämnen och upprätthålla cellernas volym. Tänk på att vissa drycker är vätskedrivande, främst drycker som innehåller koffein eller alkohol.

Läs Fredrik Paulúns artikel om träning och vätskeintag här »

Tips för bättre vätskeintag
- Fyll varje dag en kanna med vatten och ställ i kylen, den ska vara uppdrucken och gärna påfylld innan kvällen
- Kolsyra vattnet om du tycker om det, köp helst en egen kolsyremaskin
- Ha alltid en vattenflaska med dig när du tränar
- Ät mycket frukt och grönsaker, de består ofta upp till 90% av vatten

Förslag på smaksättning av vattnet
- Gurka och lime
- Citrusfrukter (t ex apelsin, citron, lime, grapefrukt eller blodapelsin)
- Frysta bär (t ex hallon eller blåbär)
- Sockerfri juice (t ex granatäpple)
- Kryddväxter som mynta och citronmeliss

Om Johanna Båth

Sport Management-student som lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som Social Media Manager på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Tjena,

    Den senaste forskningsrapporten jag har kommit över kom fram till att kaffe inte är vätskedrivande. Nu ska jag inte dra en slutsats om att du menar kaffe när du skriver koffein, då flera drycker innehåller det, men det var det första jag kom att tänka på.

    BRA BLOGG!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scrolla till överst på sidan