Hem / Träning / Crossfit – en träningsform med attityd
Crossfit – en träningsform med attityd

Crossfit – en träningsform med attityd

Crossfit är en träningsform som är omgiven av attityd med slogans som; ”Your workout is our warmup”, ”Fast enough to run you down. Strong enough to beat you up” och ”Life begins at the end of your comfort zone”. Men vad är crossfit egentligen? Och vem passar det?

Jag har länge varit nyfiken på crossfit och i måndags fick jag chansen att besöka Crossfit Örebro och titta på ett pass inför en uppgift i idrottspedagogik/didaktik. Jag kände direkt att träningsformen kan passa mig så jag kommer att testa några gånger här framöver och se om jag blir biten.

Crossfit är styrke- och konditionsträning som utförs under hög intensitet och baserat på funktionella rörelser som utgår ifrån människans naturliga rörelser som att stå, sitta, springa, kasta, lyfta, putta, dra och klättra. Det som skiljer crossfit från annan träning är den ständiga variationen, inget pass är det andra likt och många crossfitsidor lägger dagligen ut Workout of the Day eller Dagens pass. Ett pass är oftast inte mer än 30 minuter (exklusive uppvärmning), men tack vare den höga intensiteten får du effektiv och mångsidig träning på kort tid.

Det går även att tävla i crossfit, SM i crossfit har arrangerats tre år i Sverige som syftar till att kora Sveriges mest allsidigt och vältränade atleter. Tävlingsmomenten är okända tills tre dagar innan.

Crossfit utförs ofta i mindre grupper och även om det är en tuff träningsform så kan svårighetsgraden på övningarna och intensiteten anpassas efter varje persons egen förmåga. Det betyder att du är välkommen även om du är grön på det här med funktionell träning.

Så här beskrivs Crossfit i artikeln Word Class Fitness med 100 ord från Crossfit.com, översatt av Crossfitnordic.se:
Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

Läs mer om crossfit på Crossfitnordic.se eller på Crossfit.com och ta en titt på videon nedan.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan