Hem / Träning / Är din partner en soffpotatis?
Är din partner en soffpotatis?

Är din partner en soffpotatis?

Delar din partner inte ditt intresse för träning? Med några enkla knep får du din partner att börja träna – helt utan tjat, mutor eller förolämpningar.

Självklart är det en fördel i ett förhållande att eftersträva samma livsstil. Men faktum är att dina egna träningsvanor påverkas starkt av din partners. En studie fann att i gifta par där endast den ena partnern tränade var dropout-graden (antalet som slutar att träna) 44%, medan dropout-graden i gifta par där båda tränade var endast 6,3%. Studier har också visat att sociala faktorer, som vilka attityder familj och vänner har om träning är det som säkrast kan förutsäga hur aktiv en person är.

Så låt säga att du vill att din partner ska börja röra på sig, kanske för att reducera stressnivån, gå ned ett par kilon eller för att ni ska spendera mer tid tillsammans. Du har säkert upptäckt vid det här laget att press i form av tjat, mutor eller förolämpningar inte hjälper utan snarare kan ha en motsatt effekt. Här kommer sex stycken knep som kommer att få din partner att studsa ur soffan.

1. Sälj in. Prata positivt om träning. Smyg in inspirerande filmer och dokumentärer (det är i princip omöjligt att kolla på Rocky eller Million Dollar Baby utan att bli träningsugen).
2. Offra dig. Häng med på aktiviteter du kanske inte nödvändigtvis själv föredrar men som din partner gillar.
3. Planera aktiviteter.
Gör något roligt tillsammans där ni samtidigt rör på er. Förslagsvis spela tennis, åk skidor, klättra, dansa, vandra eller åk iväg på en träningsresa.
4. Addera prylar. Är din partner svag för prylar? Köp (investera i) en hightech pulsklocka med GPS, ett par schyssta dojor, ett armband som mäter rörelse eller ett par nya hörlurar anpassade för träning. Eller skicka någon rolig (oftast helt kostnadsfri) app till din partner, förslagsvis Runkeeper, Gympact, Zombies, Run! eller en inbjudan till Fitocracy.
5. Ge träningsrelaterade presenter. En prenumeration på en träningstidning, gymkort, ett tillfälle med en personlig tränare eller anmäl din partner till ett lopp (effektivast om din partner har en vinnarskalle).
6. Uppmuntra och ge komplimanger. När din partner väl kommit igång – peppa och ge tonvis med komplimanger.

Fyll gärna på med egna tips i kommentarsrutan nedan.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan