Hem / Träning / Allt du behöver veta om protein – del 1
Allt du behöver veta om protein – del 1

Allt du behöver veta om protein – del 1

Den här artikelserien i två delar om protein vänder sig främst till dig som styrketränar och därmed har mycket att vinna på en proteinrik kost. Jag kommer att skriva om varför du behöver äta protein, hur mycket, när, samt att ta upp bra naturliga proteinkällor och kosttillskott.

Att protein behövs för muskeluppbyggnad och reparation efter ett hårt träningspass verkar alla vara överens om, hur mycket protein som behövs är däremot något som diskuteras flitigt. Livsmedelsverket och WHO (World Health Organisation) rekommenderar 0,75 gram protein per kilo kroppsvikt eller 15 procent av vårt energiintag. Fysisk aktivitet resulterar i en ökad proteinnedbrytning, så de som tränar hårt bör eftersträva ett betydligt högre proteinintag.

Andra fördelar med en proteinrik kost är att protein ökar mättnadskänslan, kan minska sötsuget, ökar förbränningen och skyddar musklerna från nedbrytning vid en viktnedgång.

Hur mycket?
Ett proteinintag på cirka 1,5-2 gram per kilo kroppsvikt och dag är lagom för dig som styrketränar. För mig innebär som väger 60 kg innebär det att jag ska äta mellan 90-120 gram protein per dag.

När?
Det bästa är att sprida ut sina måltider jämnt över dagen med ett större mål innan läggdags för maximal återhämtning under natten. Fyra måltider med cirka 0,3 gram per kilo kroppsvikt, samt 0,6 gram vid kvällsmålet som intas med 2-3 timmars mellanrum. För mig innebär det tre måltider med 18 gram protein och en måltid med 36 gram.

Hur vet jag hur mycket protein jag äter?
Generellt har svenskar inte några problem att komma upp i ett högt proteinintag då vår kost oftast består av mycket kött, ägg och mejeriprodukter. Om du vill ta reda på ditt proteinintag rekommenderar jag att du för kostdagbok under en eller ett par veckor. Beroende på hur noggrann du vill vara kan du antingen enbart se till att varje måltid du intar har en proteinkälla, räkna energiintaget manuellt eller (min personliga favorit) använda en app som räknar ut ditt energiintag åt dig, till exempel ShapeUp Club. En annan bra app är Livsmedelsdatabasen om du bara vill snabbt kunna kolla upp näringsinnehållet i olika livsmedel.

I nästa del av artikelserien kommer jag att tipsa om hur du gör för att enkelt öka ditt proteinintag, vad som är bra proteinkällor och kosttillskott.

Källor:
Protein och styrketräning – När, hur och varför
Artikel i Fitness Magazine av Martin Brunnberg ”Allt fler skakar pulver”

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. Susanne Rundblom

    Hittade din blogg idag när jag googlade proteingröt. Vad glad jag är att jag hittade hit! Bloggen verkar jätteproffsig och intressant, blir definitivt en kontinuerlig läsare!

    Hälsning Susanne

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan