Hem / Träning / 8 tips för bra gymhygien
8 tips för bra gymhygien

8 tips för bra gymhygien

De flesta människor tränar för att vara hälsosamma – men inomhuslokaler där det vistas många människor är fulla av bakterier och virus som kan göra oss sjuka, gymmet är tyvärr inte något undantag. Så här i tider av influensa och kräksjuka kan det vara värt att vidta några åtgärder för att ha en schysst gymhygien.

I en studie hittade forskarna rhinovirus, ett virus som är känt för att orsaka vanlig förkylning på 63 procent av utrustningen. Förkylningsbakterier har en tendens att hålla sig vid liv i upp till 48 timmar på hårda ytor som används frekvent, exempelvis konditionsmaskiner och hantlar. Här kommer några tips på vanor som minimerar risken att du ta med dig bakterier och virus hem från gymmet.

1. Tvätta händerna ofta och använd gärna handsprit när du inte har möjlighet att tvätta händerna.

2. Undvik att ha händerna i ansiktet. Dina händer är den kroppsdel som mest troligt har varit kontakt med bakterier.

3. Handduk. Använd inte samma för att torka maskiner och ditt ansikte. Om du har med dig egen handduk – tänk på att tvätta den mellan passen.

4. Torka av maskinerna. På många gym finns det trasor eller papper och rengöringsspray för att rengöra maskiner/mattor/stänger och annat, gör gärna det både innan och efter du använder dem. Om du har en handduk med dig under passet – tänk på att aldrig torka dig i ansiktet med samma handduk som du torkar utrustningen med.

5. Diska vattenflaskan efter varje gymbesök. Det här är något som är lätt att glömma. Tänk också på att aldrig ta på pipen med händerna.

6.  Använd flip-flops i duschen för att undvika att smittas av fotsvamp och andra otrevligheter. Om du bastar, sitt på en handduk i bastun.

7. Tvätta dina träningskläder efter varje gymbesök. Denna punkt behöver inte någon närmare förklaring. Här finner du tips på hur du håller dina träningskläder fräscha.

8. Gör rent mobiltelefon och hörlurar. Din mobiltelefon är en smitthärd, om du har telefonen med dig till gymmet så tänk på att göra rent den regelbundet. Torka av den med en desinfektionsservett (om skärmen tål det). Likadant med hörlurar, av den anledningen är det att rekommendera att använda ett par hörlurar som är anpassade för träning och därmed tål fukt.

Källa: FitSugar

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan