Hem / Träning / 11 tips för tidseffektiv träning
11 tips för tidseffektiv träning

11 tips för tidseffektiv träning

Har du inte tid att träna? Blir du kvar i gymmet ett par timmar varje gång? Här kommer några tips för att minska tiden du spenderar i gymmet utan att tumma på träningskvaliteten.

1. Stäng av. Sätt telefonen i flight mode, appar och musik fungerar fortfarande men du undviker att bli störd av samtal, meddelanden, Facebook, Wordfued och andra dumheter.

2. Förbered en lagom lång playlist på din musikspelare så sparar du in tiden du byter låtar. Ta en titt på Healthaholic’s playlists till Spotify ».

3. Välj lugna tider. Om möjligt – gå till gymmet under tider på dygnet då det inte är smockfullt med folk så slipper du köa till konditionsmaskiner och knuffas bland hantlarna. Jag föreslår förmiddagar och helger.

4. Träna ensam. En träningskompis är en riktig motivationshöjare men mingel på gymmet ger dig för mycket vila mellan seten och gör att passet kan ta en evighet. Bara att vara medveten om detta kan eliminera problemet. Supersets (se punkt  6) kanske kan vara en idé?

5. Var inte kräsen. Istället för att komma en halvtimme tidigare för att vara säker på att få din favoritcykel på spinningpasset så kom i tid och strunta i var du sitter.

6. Supersets. Istället för att visa mellan seten när du styrketränar så kör två övningar direkt efter varandra. Det innebär att du till exempel gör ett set med utfallssteg direkt efterföljt av ett set med knäböj och sedan vilar du innan nästa set. Många tränar antagonister (motverkande muskel) som till exempel biceps (framsida arm) och triceps (baksida arm). Fördelarna med supersets förutom tidsaspekten är att pulsen, utmattningen i muskeln och energiförbrukningen ökar.

7. Högintensiv träning. Om du tränar högintensivt, det vill säga med hög belastning i ett högt tempo räcker det oftast med runt 30 minuters träning. Se till exempel crossfit ».

8. Helkroppsövningar. Engagera fler muskler på samma gång för mer effektiv träning. Istället för att isolera muskler välj övningar som engagerar stora delar av kroppen. Exempel på bra övningar är knäböj, marklyft och armhävningar.

9. Håll dig till ett redskap. Istället för att sicksacka runt i gymmet och vänta på maskiner eller släpa vikter hit och dit så kör ett helt pass med din kroppsvikt och ett redskap, till exempel en skivstång, ett TRX-band eller en kettlebell.

10. Spring intervaller. Varva distansträning med intervallpass, när du växlar mellan lågintentiv och högintensiv löpning får ditt hjärta jobba hårt.

11. Byt om hemma. För att slippa duscha, byta om och styla dig flera gånger per dag, satsa på att träna antingen innan eller efter jobbet. Byt om hemma för att slippa släpa på en uppsättning kläder, handduk och duschgrejer, investera istället i en överdragsjacka och ett par uteskor så tar du dig hem smidigt.

Har du något tips som borde vara med på listan? Berätta vad jag har missat i kommentarsfältet nedan.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan