Hem / Kost / Vad är ”clean eating”?
Vad är ”clean eating”?

Vad är ”clean eating”?

Healthaholics motto är som bekant ”Eat Clean, Train Dirty”, men vad innebär det egentligen att äta mestadels ”ren” mat? Det finns inte någon tydlig definition av begreppet ”clean eating”, men i det här inlägget vill jag ge min syn på det.

Till att börja med så vill jag vara tydlig med att ”clean eating” inte är någon diet, utan snarare en filosofi och en livsstil. Inga näringsämnesgrupper är förbjudna, men man eftersträvar att äta livsmedel i sin ”renaste” form. Det vill säga att du exempelvis väljer en färsk majskolv framför en tallrik cornflakes, eller en färsk tomat framför ketchup.

Jag har tidigare haft ett ganska ångestfyllt och förvirrat förhållande till vad jag skulle stoppa i min mun (inte så konstigt med tanke på alla motstridiga råd vi bombarderas med dagligen). Men efter att ha läst böcker som In Defence of Food av Michael Pollan och Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson bestämde jag mig för att satsa på att äta ”riktig” mat, lyssna på kroppens signaler (det vill säga att äta när jag är hungrig och sluta äta när jag är mätt) och framför allt – njuta av maten! Så har jag ätit i flera år nu och har aldrig mått bättre. Jag upplever också att det är väldigt lätt att hålla vikten när man äter ”clean” då du inte behöver tampas med något sug efter socker, fett och salt. Jag ställer mig numera på vågen kanske en gång i månaden och pendlar aldrig mer än ett kilo hit eller dit.

Vad som bör undvikas
När det kommer till kost så pratar jag egentligen hellre om vad man ska äta mer av, än sådant som ska undvikas eller är förbjudet (i vissa dieter). Men vill man äta ”clean” är det några saker man bör äta mindre av; mat som är processad, raffinerade produkter som vetemjöl och socker, hel- och halvfabrikat, tillsatser, kemiska smakförstärkare och färgämnen. När det gäller tillsatser finns det en enkel tumregel man kan använda – om du inte kan uttala orden som står på ingredienslistan ska du inte äta det heller.

Och varför vill man undvika de här sakerna? När du äter ett mål mat som innehåller allt som beskrivs ovan, låt säga en Big Mac-meny på McDonalds så får du i dig cirka 1200 kalorier (mer än hälften av vad en normal person ska äta på en hel dag), men inte särskilt många viktiga näringsämnen. Skräpmat är näringsfattig och lätt att äta för mycket av, det är precis så den är designad att vara. Det är därför det idag är fullt möjligt att vara både överviktig och undernärd samtidigt.

Vad man bör äta mer av
Utgå från rena näringstäta råvaror som grönsaker, frukt, rotsaker, bär, nötter, frön, råris, bovete, quinoa, bönor, ägg, kokosmjölk, baljväxter, tofu, fullkornsprodukter, viltfångad fisk, naturbeteskött eller vilt (om du äter kött), kokosolja, rapsolja, olivolja, och vatten i mängder. You get the picture. Det här är bara lite exempel på rena råvaror du kan inkludera i din kost.

Den viktigaste delen när man väljer att börja med ”clean eating” är att man får laga mycket mat själv, gör så mycket som möjligt från grunden. Alternativt hitta restauranger som följer de här principerna någorlunda, något som förmodligen är lättast i en storstad där det finns ett större utbud. När du köper färdiga produkter så kommer man långt genom att välja ekologiska alternativ och att hitta leverantörer som man litar på. Jag diggar till exempel leverantörerna Kung Markatta, Biofood och Renée Voltaire, vars produkter finns i de flesta matvarubutiker idag.

80/20-regeln
Ta två djupa andetag. Rome was not built in a day. Kom ihåg att ”clean eating” inte är någon diet (tur är väl det, för de allra flesta som påbörjar en diet misslyckas) utan en livsstil. Låt förändringen ta tid. Ha som mål att till exempel testa ett nytt recept i veckan, så småningom har du ett gäng nya vardagsfavoriter som kan ersätta de gamla.

Oavsett vilken kosthållning man har tycker jag att det är sunt att ha lite utrymme för att unna sig sånt som inte nödvändigtvis inte är så jävla nyttigt, huvudsaken är att majoriteten av det du äter är vettigt. När jag stod i en bar för ett tag sedan och nyss hade beställt in en öl kom en gammal klasskompis fram och frågade om jag ”verkligen dricker sådant där?”. Allvarligt. Vad vore livet utan rödvin, surdegsbröd, pasta, pizza, kanelbullar, glass, choklad, öl, chips och hemgjorda trippelfriterade pommes frites? Därför gillar jag 80/20-regeln. Låt för all del upp till 20% av energiintaget vara sånt som du äter bara för att det är gott (även om jag tycker att du ska hålla dig helt borta från saker som transfetter, högfruktos majssirap och liknande).

 

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. Riktigt bra inlägg .tack

  2. Tack för ett mycket bra inlägg.
    Jag har lånat lite av Dig, har även länkat till Dig,
    jag hoppas det är okey, annars får Du säga till så tar jag bort mitt blogginlägg…
    Jag kommer att lägga ut inlägget i morgon måndag 19 september.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan