Du är här: Hem / Kost / Smyg in grönsaker i maten!
Smyg in grönsaker i maten!

Smyg in grönsaker i maten!

Att äta mer grönt är bra både för din hälsa, din plånbok och din planet. Men för den sakens skull behöver du inte sitta och tugga på tråkiga salladsblad. Så här gör du för att addera nyttiga grönsaker i maten utan att tumma på smaken.

Köttfärssås
Köttfärssåsen kan med fördel drygas ut med röda linser, champinjoner, vitkål, rivna morötter, lök, kikärtor eller bönor. Vitkål kan även användas som substitut för pastan, strimla den och fräs den i olja.

Soppa
Du har alltid ingredienser till en god grönsakssoppa hemma. Du kan göra soppor av i princip vilken grönsak som helst. Använd gärna svenska grödor som potatis, lök, blomkål och broccoli. Nu på sommaren kan en kall soppa som gazpacho eller en avokadosoppa vara fint att ha med sig till stranden i en termos.

Smoothie
Använd en bas av mjölk och yoghurt eller kesella och blanda sedan i frukt, bär och grönsaker efter smak och tycke. En avokado i en bärsmoothie ger ingen smak men mer mättnad och nyttiga fetter.

Juice
Sörpla i dig dina five-a-day genom att göra en juice av diverse frukter och grönsaker. Apelsin och morot är till exempel en oväntat bra kombination. För en tusenlapp får du en råsaftcentrifug där du kan slänga i hela frukter och grönsaker utan att ens behöva dela dem först.
 Smyg in grönsaker i maten!

Mos
Potatismos i all ära, men om du byter ut hälften av potatisen mot broccoli eller blomkål blir den både nyttigare och godare. Vill du snåla på kolhydraterna så kör du kokt blomkål eller broccoli i en mixer med en stor klick creme fraiche (tänk inte ens tanken att välja en lättvariant), svartpeppar och salt till ett puré.

Gratäng
Samma sak här, potatisgratäng är ju top notch men testa att göra en rotfruksgratäng där du blandar i till exempel morötter, palsternackor eller purjolök så blir den både nyttigare och mer färgglad.

Har du några andra knep? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.

Om Johanna Båth

Sport Management-student som lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som Social Media Manager på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Hej,

    Ett annat bra tips om man inte orkar eller har tid att fixa grönsaker till varje måltid är att ta ett naturligt och snabbt fixat tillskott som t.ex. en skvätt aloe vera juice innan frukost.

    Aloe vera kallas faktiskt ofta för världens nyttigaste grönsak, eftersom den innehåller alla de näringsämnen vi människor behöver, bl.a. vitaminer, mineraler, enzymer, aminosyror, naturliga sockerarter o.s.v.

    Att dricka ren aloe vera juice varje dag ger en fantastisk boost och energikick. Det är inte bara för att den innehåller så mycket nyttigheter, utan också för att den också renar och rensar magen och tarmsystemet från slagg o annan skit. Detta gör att tarmarna lättare kan ta upp näring från maten vi äter, och man får därmed mer energi. Idag hör man ofta att man är det man äter, men jag menar att det är mer riktigt att säga att man är det som tarmarna lyckas ta upp.

    Testa gärna och se skillnaden själva! Jag tror inte att ni kommer ångra er, det gjorde inte jag!

    Lycka till med hälsan!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scrolla till överst på sidan