Hem / Hälsa / Så håller du formen hela december
Så håller du formen hela december

Så håller du formen hela december

Under december är tillgången till onyttig mat och godis större än vanligt och det kan vara svårt att hitta tid och motivation för träning i julstöket. Julen är en tid för återhämtning och njutning men det blir lätt för mycket av det goda och att börja det nya året med ett enormt sötsug och några extrakilon kring midjan är inte optimalt.

Här kommer några tips som kan hjälpa dig att hålla formen december ut.

Det här ska du lägga på julbordstallriken
Om du tänker på följande tre saker innan du börjar lassa på första tallriken kan du i princip äta vad som helst: 1) Testa lite av varje, det är lätt att fylla tallriken och svårt att sluta äta innan den är tom. 2) Ät långsamt. Julbord tar i regel en stund. Ta dig tid att njuta av maten, det är lätt att äta sig övermätt om man vräker i sig.  3) Ät dig mätt på de vettiga rätterna. Sill, lax, strömming, ägghalvor, julskinka, rostbiff, kalkon, omelett och köttbullar är exempel på julmat som har lågt GI. Ät mindre av (eller strunta i helt) bröd, kex, risgrynsgröt, janssons frestelse och godis.

Ät nyttigare vardagsmat
Vill du släppa loss och njuta av några extra kaloristinna middagar och sötsaker som hör julen till utan att riskera en viktuppgång? Satsa på extra nyttig mat i veckorna så går det jämnt ut.

Välj julgodis med lågt GI
Mycket av de godis vi äter kring jul som ischoklad, knäck och skumtomtar innehållet inte mycket annat än socker och tillsatser som gör det lätt att hamna i en negativ cirkel med ett stort sötsug. Bättre alternativ är nötter, mörk choklad eller kanske hembakade pepparkakor med härlig ädelost och skivat päron.

Motionera lite extra
Många av oss har extra mycket att stå i kring jul, men att prioritera träningen kommer både att öka produktiviteten, lindra stress och förbränna kalorier. Många gym har öppet i princip alla dagar utom julafton och erbjuder dessutom ibland roliga temapass. Kan du inte ta dig iväg till gymmet? Träna hemma. En rask promenad kan vara en skön start på julafton då resten av dagen oftast spenderas sittande.

Har du några andra knep? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. Suveränt!
    För att hålla koll på kalorierna så kan man köpa en app som heter Shape Up Club, kostar 49:-/mån och kan vara bra att ha i handen under julen, iallafall för mig som älskaaar julmat!
    Och en rockring, rocka loss innan du åker iväg till julbordet, innan du ska iväg och köpa julklappar eller på morgonen. Superbra sätta att träna bålen på tycker jag 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan