Hem / Kost / Så bakar du nyttigare
Så bakar du nyttigare

Så bakar du nyttigare

Jag älskar att baka och nu när julen börjar närma sig blir det mer bakning än vanligt. Tyvärr så innehåller bakverk ofta stora mängder socker, vitt mjöl och fett – något som gör att det inte går att unna sig det så ofta som man kanske skulle vilja. Men det finns några sätt som du kan göra bakningen nyttigare utan att offra den goda smaken.

Genom att minska eller byta ut ingredienserna i olika recept så gör du bakverken betydligt hälsosammare. För mig handlar det inte om att vara tvångsmässigt nyttig hela tiden, utan mer om att jag vill att det jag stoppar i min mun ska tillföra min kropp någonting. Jag kan inte träna hårt och vara produktiv i vardagen om jag käkar en massa tomma kalorier som skickar mitt blodsocker på en bergodalbanefärd.

Våga experimentera i köket! Jag gör till exempel chokladmousse med avokado, chokladbollar med bland annat dadlar och kokosolja (som min kräsne sambo älskar), rödbets- och chokladkaka och byter ibland ut vanligt socker mot kokossocker och en del av vetemjölet mot mixade havregryn eller bovetemjöl i alla möjliga recept. Nästa projekt i mitt kök är brownies med svarta bönor (om jag vågar) och honungskola med choklad/vaniljsmak. Jag hittar mina recept i bland annat Blueberry’s kokbok och på bloggen Green Kitchen Stories.

Socker
Ofta kan du i princip halvera mängden socker i recept utan att märka någon större skillnad. Socker kan också utan problem bytas ut mot samma mängd kokossocker. Andra bättre alternativ är lönnsirap, dadlar, honung, stevia och agavesirap.

Vaniljsocker
Välj gärna ekologiskt vaniljpulver, vaniljextrakt eller ren vaniljstång i recepten istället för vaniljsockret (som inte sällan innehåller syntetisk vanillin istället för vanilj).

Vetemjöl
Vitt vetemjöl kan du byta ut mot en grövre variant som fullkornsmjöl eller andra typer av mjöl så som; bovetemjöl, nötmjöl (till exempel mandelmjöl), kokosmjöl eller mixade havregryn.

Fett
Även om jag personligen inte har något emot smör eller grädde så tycker jag att det finns bättre alternativ. Bra substitut är mosade bananer (i till exempel muffins), avokado (i till exempel chokladmousse), nötsmör (till exempel sockerfritt mandelsmör eller jordnötssmör), rapsolja eller kokosolja.

Ströbröd
Ett utmärkt substitut för ströbröd är mixade havregryn eller nötter.

Blockchoklad och chocolate chips
Har du har reagerat över att det vi tidigare kallade för blockchoklad numera enbart kallas för ”block”? Det är på grund av att produkten enligt EU-direktiv inte får kallas för choklad då den innehåller mindre än 30% kakao och kakaosmöret är ersatt med annat vegetabiliskt fett. Välj istället en mörk kvalitetschoklad med minst 70% kakao. Chocolate chips kan också bytas ut mot cacao nibs.

Sylt
I vissa bakverk används olika bärsylter. Välj gärna en sockerfri sylt, jag tackar Gud för St. Dalfour’s sortiment som finns i de flesta butiker. Ibland fungerar det även att ersätta sylten med färska eller frysta bär.

Har du några andra tips? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. TACK! för tipsen! =) Jag älskar att baka men gör det allt för sällan pga innehållet!
    Det här var riktigt bra tips! =)

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan