Hem / Kost / Rött kött farligt för hälsan
Rött kött farligt för hälsan

Rött kött farligt för hälsan

Det går att konstatera att vi svenskar gillar kött. Konsumtionen har ökat med 50% sedan 1990, idag äter varje person i genomsnitt 1,3 kg kött i veckan. En ny stor studie visar att rött kött ökar risken för att dö i hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Studien från Harvard University i USA har gått igenom provresultat från 121 000 män och kvinnor med en uppföljningstid på 28 år. Resultatet visar att rött kött ökar risken för tidig död med 12 procent. Forskarna menar att mellan sju och nio procent av dödsfallen hade kunnat undvikas om personerna hade ätit mindre än en halv portion kött om dagen. Allra värst var bearbetat kött som korv, bacon och pastejer som ökade risken med hela 20 procent. Bearbetat kött innehåller mättat fett, natrium och nitriter och cancerframkallande ämnen som kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Rött kött avser nöt, gris, får, rådjur, älg och så vidare. Att byta ut det röda köttet mot vitt kött (exempelvis kyckling eller kalkon) eller fisk sänkte risken att dö i förtid hos personerna i studien. En viss köttkonsumtion är okej, upp till 500 gram i veckan kan du äta med hälsan i behåll.

Vår höga köttkonsumtion är en viktig miljöfråga då köttet står för cirka 20 procent av svenska växthusgaser och 18 procent av världens växthusgaser.

Jag är ingen köttfantast och har länge ätit mindre än ett halvt kilo i veckan. Kommer du att dra ned din köttkonsumtion efter ”köttlarmet”?

Läs studien online på Archives of Internal Medicine »

Källor:
DN.se
SVT.se
Barometern.se

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Ligger själv också långt under 500 g/vecka, känns extra bra när man läser sådant här! Får däremot äta järntillskott med jämna mellanrum…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan