Hem / Hälsa / Raplåt om skräpmat
Raplåt om skräpmat

Raplåt om skräpmat

Den Oakland-baserade gruppen SOS Juice attackerar i en ny video ett ämne som det sällan rappas om; nämligen skräpmat och de konsekvenser den får för låginkomsttagare i utsatta delar av USA. Raplåten Food Fight handlar om en pojke som vill fly ifrån en värld där skräpmaten dödar människorna omkring honom – bokstavligt talat.

Låten Food Fight är inspirerad av Public Enemys låt “Night of the Living Baseheads” som släpptes 1988, som många andra raplåtar vid den tidpunkten handlade den om crack-epedemin som härjade bland afroamerikanska medborgare. I låten anklagar Chuck D svarta knarklangare som säljer till sina egna med raden: “Another kilo/From a corner from a brother to keep another/Below“.

I Food Fight kritiseras istället utbredningen av skräpmat i områden med många låginkomsttagare och den marknadsföring som riktas mot dem. Den tar även upp barnfetma, bland annat med raderna:

What’s Beef?

Beef is when you’re 12 years old and obese

clogged arteries, can’t see your own feet

until you’re up in ICU, guaranteed to be an ‘I see you”

From that processed food.

Suicide. It’s a suicide.

Att USA har en matindustri som på många sätt är rent pervers är välkänt. Marknadsföring av skräpmat riktas till låginkomsttagare och barn, läs gärna mer om det på den fantastiska bloggen Food Politics ».

De problem som USA har med övervikt och fetma hos barn är oerhört skrämmande, här följer lite statistik för att du ska förstå vidden av problemen; en tredjedel av barnen är överviktiga eller feta (i Sverige idag lider 20% av barnen av övervikt eller fetma, så vi knappar in) var femte spädbarn dricker läsk, två tredjedelar av högstadieungdomarna i USA dricker läsk, sockrade sportdrycker eller andra söta drycker dagligen, barnen spenderar i snitt 7,5 timmar om dagen framför underhållningsmedia, varav 4,5 timmar framför teven. Hälsokonsekvenserna av den ”västerländska livsstilen” är att feta barn drabbas av högt blodtryck, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, högt kolesterol, andningsproblem och depressioner. Se fler fakta om övervikta och fetma hos barn i USA här ».

Så det scenariot som utspelar sig i videon med pojken som lever i ett samhälle som dör runt omkring honom är inte på något sätt påhittat, även om förloppet inte är sker lika snabbt i verkligheten – som sångarna rappar i texten: ”Fast food’s a slow death in disguise”.

Läs gärna mer om videon och kampanjen här »

Källa: Take Part – Cheap, Processed Food Is the New Crack

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan