Hem / Kost / Proteinrik vegantallrik
Proteinrik vegantallrik

Proteinrik vegantallrik

Så här enkelt kan du komponera en måltid som ger dig superkrafter och dessutom är fri från animaliska produkter, soja, nötter, gluten och socker. Den är definitivt muskelmat då den innehåller hela 29 gram protein per portion.

Proteinrik vegantallrik
(2 portioner)
Ingredienser:
1 stor sötpotatis
2 dl kokta kikärter
1 dl okokt quinoa
1 morot
En näve rödkål
1 avokado
Olivolja
Kryddor
2 dl hummus (jag gjorde omega-3 hummus recept efter från The Daily Good)

Gör så här:
Skiva sötpotatisen och lägg den på en bakplåtspappersklädd plåt, ringla över olivolja och strö över flingsalt och svartpeppar. Lägg kikärterna i en skål, ringla över olivolja och krydda med dina favoritkryddor (jag använde chilipulver, spiskummin, salt, svartpeppar, paprika och cayennepeppar), rör runt och sprid sedan ut kikärterna på plåten tillsammans med sötpotatisen. Rosta alltsammans i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter, rör runt då och då. Koka quinoa enligt anvisning på förpackningen.

Hacka grönsakerna (jag använder en spiralskärare till moroten) och komponera sedan tallriken med råa grönsaker, hummus, quinoa samt rostad sötpotatis och kikärter.

Näringsvärde per portion:
627 kalorier, 29 g protein, 23 g fett och 67 g kolhydrater. Beräknat med hjälp av Nutrify.

Recept: Oh She Glows

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan