Hem / Kost / Proteinpannkakor
Proteinpannkakor

Proteinpannkakor

Pannkakor äter jag gärna till både frukost, lunch och middag. Vanliga pannkakor med vetemjöl är dock inte särskilt imponerande ur näringssynpunkt, men när man byter ut vetemjölet mot bovetemjöl och boostar smeten med proteinpulver så har vi löst det problemet.

När man byter ut mjöl mot proteinpulver så går man efter vikt, en deciliter bovetemjöl väger 40 gram.

Proteinpannkakor
(Cirka 8-10 pannkakor)
Ingredienser:
1,75 dl bovetemjöl
En skopa (30 g) naturellt proteinpulver (jag använder Fitnessguru One Bake)
3 ekologiska ägg
6 dl mjölk av valfri sort
0,5 tsk salt

Gör så här:
Måtta upp mjöl och proteinpulver i en bunke, tillsätt äggen, salt och ett par deciliter av mjölken. Vispa smeten så att alla klumpar försvinner, tillsätt sedan resten av mjölken. Stek pannkakorna i smör eller kokosolja i en stekpanna hög värme, en deciliter smet brukar vara lagom för en pannkaka. Servera proteinpannkakorna med grädde och färska bär, eller färsk frukt och äkta lönnsirap. Om det mot förmodan blir några kvar kan du spara dem och göra goda crepes som du gratinerar i ugnen.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. ”När man byter ut mjöl mot proteinpulver så går man efter vikt, en deciliter bovetemjöl väger 40 gram.”

    Kan man alltså byta ut bovetemjölet till ca 75 gram (1,75dl bovete) proteinpulver istället?

    • Det är lagom att byta ut maximalt en tredjedel av de torra ingredienserna för att inte sabba konsistens eller smak. Så 75 g proteinpulver blir nog lite för mycket.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan