Hem / Kost / Omega-3 för vegetarianer och veganer
Omega-3 för vegetarianer och veganer

Omega-3 för vegetarianer och veganer

När man pratar om omega-3 så är det många som säkert tänker på fet fisk, men få vet om att fiskarna inte själva bildar de essentiella fettsyrorna utan att de kommer från mikroalger och plankton i havet, algolja har därför fått ett uppsving som ett mer hållbart alternativ till fiskolja. Andra bra vegetabiliska källor till omega-3 är frön, nötter, oljor och vissa grönsaker.

I vanliga fall får vi människor i oss omega-3 genom att äta fet fisk och skaldjur, men larmen om låga halter av fettsyrorna i odlad fisk då halten påverkas av vad fiskarna äter. Av ekonomiska skäl väljer många fiskodlare att mata fiskarna med till exempel soja, vilket leder till att halten av omega-3 har sjunkit i fiskarna vi äter de senaste 10 åren. Och samtidigt som att fiskbestånden blir färre och färre äter vi mer och mer fiskolja. För att producera en enda burk med fiskolja går det åt 600 sardiner, och trots att samma nyttiga omega-3 finns i algolja så står den idag för endast för tre, fyra procent av marknaden.

Därför är det viktigt med omega-3
Listan över hälsoeffekter med omega-3 kan göras lång, EU:s livsmedelsorgan EFSA har godkänt flera hälsopåståenden för omega-3-fetterna EPA och DHA när det gäller hjärt- och kärlhälsa, blodfetter, hjärnfunktion, synförmåga, och utveckling av syn och hjärnfunktion hos spädbarn. Algolja är enligt mig den allra bästa källan till omega-3 då den har samma effekt som fiskolja men sparar stora mängder fisk. Det finns förstås andra vegetabiliska källor till omega-3 (scrolla ner för några finfina alternativ) men dessa är inte riktigt lika bra då de inte är lika koncentrerade och då fettsyrorna måste omvandlas i kroppen vilket gör att mycket går förlorat i processen. Jag använder AlgOmega3 från Helhetshälsa dagligen, en burk kostar 349 kronor och räcker i två månader.

helhetshalsa-alg-omega-3-Jag använder AlgOmega3 från Helhetshälsa.

Andra källor till omega-3 för vegetarianer och veganer
Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på cirka 2,5-3 gram omega-3 per dag. De kapslar med algolja jag äter innehåller cirka 2 gram, jag kompletterar därför gärna kosten med andra rena livsmedel som innehåller omega-3. Några schyssta källor till det är chiafrön, linfrön, hampafrön, valnötter, rapsolja, linfröolja och vissa grönsaker som broccoli, brysselkål och gröna blad.

Läs mer:
Livsmedelsverket – Fleromättat fett, omega-3 och omega-6
KTH – Alger som kan ersätta fisk och råolja
SvD – De tar klivet in i en miljardindustri – med alger
Styrkelabbet – Omega-3 och fiskolja: För hälsa, hjärna och muskeltillväxt
Veganlife – Omega-3 algolja
Wellnessguide – Omega-3 från alger bättre än fiskolja

 

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan