Hem / Kost / Ny hälsogranola från Risenta
Ny hälsogranola från Risenta

Ny hälsogranola från Risenta

Granola är kort och gott müsli som har rostats och därför blir mer krispig. Risenta har nu släppt en hälsogranola som till skillnad från andra crunchvarianter (som Start) inte smakar eller har ett näringsinnehåll som kaksmulor.

Risentas hälsogranola görs på en blandning av puffat durumvete, havre- och dinkelflingor och finns i två smaker; naturell och kanel. Jag har testat den naturella varianten och tycker att den var väldigt god. En deciliter strödd över en blandning av kvarg och naturell yoghurt och toppad med skivad mango blir en stadig och god frukost (kompletterad med ett ägg) eller ett vettigt mellanmål. För att göra hälsogranolan så knaprig använder Risenta istället för socker kornmalt och oligofruktos.

Vad är oligofruktos?
Då jag inte hade hört talas om oligofruktos tidigare så ville jag lära mig mer om det. Namnet för direkt tankarna till fruktos (fruktsocker som i sin raffinerade form kan ha negativa effekter på blodfetter, öka risken för diabetes och leda till övervikt). Oligofruktos är däremot en benämning på fruktosmolekyler som har kopplats ihop i korta kedjor och ger andra hälsoeffekter än fruktos. Det finns naturligt i bland annat bananer, lök, vitlök, sparris, tomater och jordärtskockor. Våra kroppar kan inte bryta ner oligofruktos, dessa blir istället näring till goda bakterier i våra tarmar och gynnar tillväxten av dem. Oligofruktos kallas ibland för sött inulin och är nära besläktat med inulin.

Inulin och oligofruktos tillsätts i många livsmedel idag för att öka fiberhalten. Beräkningar visar att en normal västerländsk kost ger cirka 7-8 gram inulin per dag. Forskarna är överens om att fem gram är tillräckligt för god effekt på magens tarmflora. Högre intag än så kan leda till gasbildning, magkramper, yrsel och diarré. I ett försök lät Joanne Slavin, professor och världsledande fiberforskare vid Minnesota-universitetet 26 personer äta en frukost som preparerats med olika halter av inulin och oligofruktos. Så gott som alla testpersoner rapporterade åtminstone milda symptom. Värst besvär fick de som fick tio gram oligofruktos, men redan vid fem gram fick de flesta testpersoner symptom. Inulin gav mindre besvär, de flesta tolererade upp till tio gram.

Vilka slutsatser kan vi dra av det här?
Konsumenterna efterfrågar produkter med lite kalorier, socker, fett, kolhydrater och salt men vill ändå ha fibrer och en god smak. Inulin och oligofruktos beskrivs av Joanne Slavin som en optimal produkt för mattillverkarna och tror att användningen kommer att öka i framtiden. Det medför en risk för att konsumenterna får i sig kostfibrerna från flera olika håll och därmed drabbas kan av magbesvär. Jag har varit i kontakt med Risenta för att få en uppgift om antalet gram oligofruktos i hälsogranolan, och fick uppgiften 11%. En normal portion är cirka 40 gram, det ger dig alltså nästan fyra gram oligofruktos per portion. Huruvida din mage kommer att reagera negativt på den mängden är individuellt, men det kan vara bra att ha det i åtanke om du skulle drabbas av magbesvär.

Källor:
Martin Brunnbergs blogg – vad är oligofruktos?
DN.se – Magen i uppror av tillsatta fibrer
Äkta vara – Fibertillsats överdriven

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan