Hem / Hälsa / Hälsofördelar med vegetarisk kost
Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Det diskuteras just nu livligt i olika medier om den höga köttkonsumtionens påverkan på vårt klimat och hur den bidrar till världssvälten. Medelsvensken äter idag cirka 85 kg kött om året, något som förutom nämnda problem även får konsekvenser för vår hälsa. Och nog verkar det som att människor lyssnar, för första gången sedan 1986 minskar köttätandet. I den här artikeln tar jag upp hälsofördelarna med en vegetarisk kost och tipsar om hur du enkelt kan minska din köttkonsumtion.

Här är några saker du kanske inte visste om vegetarisk kost
1. En välplanerad vegetarisk kosthållning är lämplig för alla oavsett ålder; detta gäller alltså även gravida, ammande, barn och och personer som idrottar.
2. En vegetarisk kosthållning består generellt av en lägre andel mättade fetter och kolesterol, har högre halt av bland annat kostfibrer, magnesium, kalium, folsyra, vitamin C och E och flavonoider.
3. Vegetarianer och veganer uppnår och överskrider oftast det rekommenderade proteinintaget (tvärt emot vad många tror). Forskning har visat att en överdriven konsumtion av animaliska proteiner är länkat till benskörhet, njursjukdomar och vissa typer av cancer. Allt talar för att vegetarianer och veganer har ett mer optimalt proteinintag än allätare.
4. Vegetarisk kosthållning är ofta associerat med ett flertal hälsofördelar; där bland lägre kolesterol i blodet, lägre risk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ-2. Vegetarianer tenderar även att ha ett lägre BMI (det vill säga att de smalare) och drabbas överlag i lägre utsträckning av olika cancersjukdomar.
Källa: Eating Animals (Äta djur) av Jonathan Safran Foer.

För dig som är mer nyfiken på hälsofördelarna med vegetarisk kost kan jag rekommendera dokumentärfilmen Forks Over Knives.

 

Måste jag sluta äta kött?
Jag förespråkar inte att alla ska bli veganer, eller ens vegetarianer. Däremot tycker jag och många med mig att den enorma köttkonsumtionen i västvärlden är absurd. Jag slutade äta kött i somras, av flera anledningar men de viktigaste var: att jag mår väldigt bra när jag äter vegetarisk mat, att jag ogillar den moderna industrialiserade djuruppfödningen, att jag insåg att det är oerhört ineffektivt att en tredjedel av världens yta används för att producera djurfoder (en ko behöver äta tio kilo växtprotein för att kunna producera ett kilo kött), enkelt förklarat: skulle vi äta växtproteinet istället för att mata kon med det skulle maten räcka till fler.

Några tips för minskad eller mer hållbar köttkonsumtion

  • Välj bättre kött. Till exempel naturbeteskött eller ekologiskt kött.
  • Ät mindre kött. Börja till exempel med att äta vegetariskt en gång i veckan.
  • Gör omvänt, ät kött endast en gång i veckan.
  • Bli vegetarian. Det finns olika typer av vegetarianer, till exempel äter en lakto-ovo-vegetarianer både mjölkprodukter och ägg men inte kött, fisk eller skaldjur. Du kan beställa ett gratis vegokit från Djurens Rätt.
  • Bli vegan. Veganer äter inte några produkter som kommer från djurriket.

Läs Jordbrukets rapport En hållbar köttkonsumtion »

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan