Hem / Kost / Guide: Baka med proteinpulver
Guide: Baka med proteinpulver

Guide: Baka med proteinpulver

Jag håller just nu på och experimenterar med proteinpulver i köket, främst i bakningen men även i matlagningen. Att byta ut en del av de torra ingredienserna mot proteinpulver påverkar generellt inte varken smak eller konsistens men förbättrar näringsinnehållet avsevärt.

Fördelarna med ett relativt högt proteinintag har jag diskuterat i de tidigare inläggen Allt du behöver veta om protein del 1 och 2. Om du som jag inte är överförtjust i att käka kycklingfiléer och kvarg hela dagarna behövs lite fantasi i köket. Jag har länge experimenterat med olika proteinsmoothies (usch och tvi för proteinpulver blandat med vatten) och har på senare tid även bakat egna proteinbars och gjort proteinfudge. Nu har jag bestämt mig för att jag ska hitta eller själv ta fram grymma recept för proteinmuffins (check!), proteinkakor, proteinpannkakor och proteinbröd.

Det här behöver du tänka på när du vill använda proteinpulver vid bakning och matlagning:

Välj ett värmetåligt proteinpulver
Jag har testat en mängd olika sorters proteinpulver men fastnat för vassleprotein då det helt enkelt smakar minst och är en fullvärdig proteinkälla. När du bakar sådant som ska värmas upp är det viktigt att du väljer ett proteinpulver som är värmetåligt, annars denatureras det. Jag använder Fitnessguru One Bake som är ett vassleprotein med neutral smak och tål upp till 200˚C.

Så här använder du proteinpulvret
Även om det finns en hel del recept som inkluderar proteinpulver så kan du själv modifiera andra recept genom att helt enkelt byta ut en tredjedel av de torra ingredienserna. Tänk dock på att byta ut motsvarande vikt, inte volym (en deciliter mjöl och en deciliter proteinpulver väger inte lika mycket). Bara fantasin sätter gränserna! Varför inte göra en paj- eller pizzadeg med extra protein eller boosta gröten eller äggröran på morgonen?

Håll utkik efter fler recept med proteinpulver på sajten här framöver (jag utlovar glassrecept när det blir varmare ute), men om du är otålig rekommenderar jag den fantastiska bloggen Protein Pow som har massor av spännande recept.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

En kommentar

  1. Superbra tips!
    Jag håller med att proteinpulver och vatten är….minst sagt osmakligt. men jag kan inte konka runt på smoothies
    så det blir det
    waaay för ofta. Tur att det går ned snabbt och att jag kan skölja bort den mindre goda eftersmaken med vatten!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan