Hem / Kost / Frossa i ägg!
Frossa i ägg!

Frossa i ägg!

Ägg är ett av de mest näringstäta livsmedel som finns och innehåller essentiella aminosyror och antioxidanter. Under påsken äter vi svenskar extra mycket ägg, tre av fyra dukar fram ägghalvor på påskbuffén.

Enligt Livsmedelsverket livsmedelsdatabas är energivärdet av 100 gram ägg (motsvarar cirka två ägg) 141 kalorier, 12,6 gram protein, 10,1 gram fett och 0 gram kolhydrater. Proteinerna i ägg är av den högsta kvalitet som går att uppmäta i ett naurligt livsmedel, drygt hälften av proteinerna finns i äggvitan som även är rik på riboflavin, magnesium, selen och niacin. Men pillra inte bort äggulan – den består av livsviktiga fettsyror, A-vitamin, B-vitaminer och antioxidantrna lutein och zeaxantin som kan förebygga ålderssymptom som gråstarr. Proteinet i ägg är även den mest klimatsmarta proteinkällan.

Ägg och viktnedgång
Att inkludera ägg i kosten har även visat sig vara en fördel vid viktminskning, i en bantningsstudie som publicerades i Journal of the American College of Nutrition år 2005 jämfördes en ”bagelfrukost” med en ”äggfrukost”, båda frukostarna var isokaloriska (samma fördelning av näringsämnena fett, protein och kolhydrater) men testpersonerna som åt äggfrukosten var mättare och hade ett lägre energiintag 36 timmar senare.

Välj ekologiska ägg
Ägg är billig mat. Ett ekologiskt ägg kostar oftast mellan två och tre kronor, ett ägg från en burhöna kan förvisso kosta bara någon krona per ägg men det är stor skillnad på hur dessa höns levnadsförhållanden och även på näringsinnehållet i ägget. Läs gärna om Svenska Äggs äggmärkning här ». Vissa livsmedelskedjor har slutat helt med burhönsägg, Hemköp och Prisextra har endast ägg från frigående höns och Coop har bara kvar burhönsäggen i vissa butiker.

Vad hönorna äter påverkar näringsinnehållet i äggen, 2009 uppdaterade Livsmedelsverket sin livsmedelsdatabas med skillnaderna mellan ekologiska ägg och konventionella ägg. De ekologiska äggen har ett något högre energivärde och innehåller mer protein, fett, E-vitamin, D-vitamin, riboflavin, vitamin B6, vitamin B12, fosfor, järn, kalium, kalcium och jod. Skillnaderna beror troligtvis på att de ekologiska hönorna får ett annat samt foder samt att de vistas utomhus och kan äta insekter, gräs, frön och annat. De slipper dessutom sitta i en bur tillsammans med 8-10 andra hönor med motsvarande ett A4-papper per höna att röra sig på. Läs gärna om skillnaderna mellan ekologiska ägg och konventionella ägg här ».

Källor:
Livsmedelsverket
Buffé
Saltå Kvarn-bloggen

Jag slutade äta ägg från burhöns för många år sedan när jag såg Jamie Olivers program om hönsens levnadsförhållanden. Se del ett nedan, se del två, tre och fyra på YouTube.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

2 Kommentarer

  1. Men ska det ätas rå eller kokat? 🙂

    Älskar din blogg, genius! :O<3

    • Johanna Båth

      Ursäkta sent svar Diana. Jag har hört att kroppen lättare tar upp näringen i kokta ägg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan