Hem / Hälsa / Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?
Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. 15-30 minuter per dag behöver du för att täcka dagsbehovet under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret är det i Sverige inte många soltimmar per dag, och de flesta av oss spenderar dessa timmar utomhus. Detta kan leda till brist på d-vitamin som kan få allvarliga konsekvenser.

D-vitamin är just nu ett hett forskningsämne och mycket uppmärksamhet har riktats mot de hälsoproblem som marginella brister kan orsaka. I en ny undersökning sammanställdes resultatet frå 11 studier med sammanlagt nära 60 000 deltagare. Undersökningen visade att ett lågt intag av D-vitamin ger ett kortare liv, det vill säga att ju lägre intaget var, ju kortare blev den förväntade livslängden hos deltagarna.

D-vitamin är bra för dig av en mängd olika anledningar, bland annat är det bra för immunförsvaret, skelettbildningen, nervsystemet, hud och hår. Det motverkar till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, inflammationer, benskörhet, diabetes, reumatism, akne, eksem, trötthet och depressioner.

Du kan få i dig D-vitamin genom kosten, det finns gott om det i fet fisk och i kantareller. Det är dock en ganska liten mängd vi kan gå i oss genom maten. En halvtimme i solen under sommarhalvåret ger ca 10 000 – 20 000 IE, medan du får i dig ca 500 IE om du äter 100 g lax eller 500 g kantareller. Kroppen kan lagra D-vitamin i 1-3 månader. Från oktober till mars kan man i princip inte bilda D-vitamin genom solen då solen inte står tillräckligt högt på himlen – det är UVB-strålarna som behövs för att du ska kunna bilda D-vitamin som annars filtreras bort av atmosfären.

Brist är vanligt under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Mörkhyade, gravida, äldre och vegetarianer bör vara uppmärksamma och ta tillskott, även små barn (AD-droppar). Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) är 400-600 IE, nya rön visar dock att vi behöver mer än de aktuella RDI-värden, till exempel har Kanada och USA fördubblat sina rekommendationer. Studier har visat att 1000-2000 IE snarare kan vara lagom under vinterhalvåret.

Källa:
Hälsosidorna
Läkartidningen

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan