Hem / Hälsa / Blueberry Food For Thought bokrecension
Blueberry Food For Thought bokrecension

Blueberry Food For Thought bokrecension

Hälsokedjan Blueberry Lifestyle’s motto lyder: ”Health starts with attitude” och vill göra hälsokost trendigare och snyggare.

Och jag måste säga att de är på god väg att lyckas. Vetekuddar, rökelser och groddar på fönsterbrädan känns långt borta när man bläddrar i den här boken. Blueberry Lifestyle grundades år 2006 av Ulrika Holm och har idag flera butiker/caféer i centrala Stockholm. Det här är hälsokost för den moderna människan, här tar man en vetegrässmoothie ”to go” istället för en dubbel espresso och lunchwrapsen är av fullkorn och fyllda med ingredienser som quinoa, bönor, frön, rotfrukter och spännande dressingar. Här finns Porridge in a Bar och Detox Balls.

Blueberrys butik i NK-gallerian i Stockholm

Det här är inte en kokbok utan en livsstilsbok, den första halvan av boken är skriven i samarbete med näringsterapeuten Anna Berglund och reder ut en hel del av de begrepp som cirkulerar idag, vad sägs om: Miljösmart mat, lokal och glokal mat, fairtrade certifierad mat, biodynamisk mat, slow food, clean food och functional food? Boken innehåller även en grundlig genomgång av bland annat näringsämnen, vitaminer, mineraler, antioxidanter, kosttillskott och superfoods. Den andra halvan innehåller 150 stycken recept för frukost, lunch, middag, mellanmål och efterrätter.

Ett av Blueberrys budord är: ”80% hälsosamt och 20% ohälsosamt är en bra tumregel.” Det är inga pekpinnar eller dåligt samvete i den här boken. Istället utmanar den gamla förutfattade meningar och inspirerar till förändring. Dessutom är den fasligt snygg att ha stående i bokstället!

Gå till Blueberrys webbsida »

Har du besökt en Blueberry butik/café eller läst boken (kanske rent av både och)? Berätta gärna om vad du tycker i kommentarsfältet.

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadsansvarig centralt på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »