Hem / Kost / Ät rödbetor – spring snabbare
Ät rödbetor – spring snabbare

Ät rödbetor – spring snabbare

Det kan kännas som en otippad prestationshöjare men en ny studie visar att vanliga hederliga rödbetor kan hjälpa löpare att springa snabbare.

I studien vid St Louis University i USA fick deltagarna springa fem kilometer på ett löpband vid två tillfällen, vid första tillfället hade de ätit ugnsbakad rödbeta en timme innan, vid andra tillfället åt de istället en tranbärsröra. Forskarna valde tranbär för att de har samma energiinnehåll som rödbetor men inte samma nivåer av nitrat.

Forskarna upptäckte att deltagarna sprang 11,9 kilometer per timme när de ätit tranbär, och när de ätit rödbetor ökade farten till 12,3 kilometer per timme. Den sista sträckan av passet sprang de som ätit rödbetor i snitt fem procent snabbare. Anledningen till att rödbetor kan höja prestationen är att de innehåller höga halter av kemikalier som kallas nitrat. Tidigare forskning har visat att rödbetsjuice kan påverka höja prestationen, öka uthålligheten och sänka blodtrycket.

Själv älskar jag rödbetor och äter dem helst ugnsbakade med chevre, pinjenötter och honung. Här hittar du även ett grymt gott recept på feta- och rödbetspaket från tv-programmet Pluras kök. Att rödbetor kan boosta prestationen ser jag som en bonus!

Källa: DailyMail.co.uk

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan