Hem / Hälsa / Är frysta grönsaker näringsrika?
Är frysta grönsaker näringsrika?

Är frysta grönsaker näringsrika?

En färsk grön broccolibukett ser förstås mer näringsrik och god ut än en påse frysta broccolibuketter. Men hur färska är egentligen färska grönsaker och vad händer med dem när vi fryser dem?

De färska grönsaker vi finner i grönsaksavdelningen i butiker idag är inte speciellt färska jämfört med om du odlar själv eller handlar närodlade grönsaker. Grönsakerna är ofta transporterade från andra länder, därför behöver de skördas innan de har mognat klart då mognadsprocessen fortsätter under transporten. Det innebär att näringstillförseln stryps i det ögonblicket som grönsaken skördas och den hinner aldrig nå full näringsstatus. Efter den långa kedjan av transporter från så långt bort som andra sidan jordklotet till din lokala butik, tills att du lägger den i din korg och kanske förvarar den i ditt kylskåp ett par dagar innan den äts, går det knappast att kalla grönsaken för färsk.

Frysta grönsaker skördas, värmebehandlas och fryses snabbt ner, detta gör att grönsakens näringsämnen behålls bättre än om de transporterats färska. Hela processen sker på mindre än fyra timmar. Rotfrukter kan förvaras i frysen 6-8 månader och grönsaker upp till två år utan betydande förlust av näringsinnehåll. I en studie vid Illinois University fann forskarna att frysta gröna bönor innehöll dubbelt så mycket C-vitamin som färska. Efter tre dagar i butikshyllan eller kylskåp innehöll den färska gröna bönan endast 36% av sitt ursprungliga innehåll av C-vitamin, jämfört med den den frysta gröna bönan innehöll som efter tre dagar innehöll 77%.

Men för att behålla så mycket näring som möjligt är det viktigt att tillaga de frysta grönsakerna rätt. En bra riktlinje är att näringen går förlorad när grönsakerna hettas upp, försök därför göra denna process så effektiv som möjligt.

Några tips för tillagning av frysta grönsaker:
– Ångkokning är det bästa alternativet för minimal näringsförlust, lägg grönsakerna i ett durkslag över en kastrull med kokande vatten.
– Tillaga bara den mängd du har tänkt äta vid det tillfället.
– Koka upp vattnet innan du lägger i grönsakerna.
– Häll inte i mer vatten i kastrullen än att de precis täcker grönsakerna.
– Grönsaker behöver oftast bara koka några minuter då de redan är förvällda, stick i dem och ta ur dem så fort de känns klara. Hur mjuka du vill ha grönsakerna är en smaksak.
– Om du vill äta grönsakerna kalla, kyl ner dem med kallt vatten direkt efter kokning.

För att handla färska närodlade grönsaker, kolla efter om Bondens egen marknad finns där du bor eller kika på vart grönsakerna i din butik kommer ifrån.

Källa:
Näringslära
Djupfrysningsbyrån

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan