Hem / Hälsa / 5 tips för en hälsosammare påsk
5 tips för en hälsosammare påsk

5 tips för en hälsosammare påsk

Under påskhelgen stoppar vi svenskar i oss 6000 ton godis. Det är dubbelt så mycket som en vanlig helg (vi käkar för övrigt mest godis i hela världen). Vi äter också mer mat, försäljningen i dagligvaruhandeln ökar med 20 procent jämfört med en normal vecka. Vill du undvika att jeansen sitter åt mer än vanligt och att hacka tänder av sockerabstinens efter påsken? Här är din game plan.

Innan jag delar med mig av mina tips vill jag förtydliga att jag inte vill förmedla någon slags hälsohets med den här typen av inlägg, jag är ett stort fan av 80/20-principen (att du äter bra mat 80% av tiden och kan unna dig mindre bra mat de resterande 20%). Högtider som jul och påsk tenderar dock att urarta till en 200(%)-princip, alltså att vi frossar som om det inte finns någon morgondag och att det får ovälkomna konsekvenser.

Här kommer mina tips för en påskhelg som fyller på energdepåerna både kroppsligt och mentalt.

1. Ge bort ett nyttigt påskägg
Skippa segt gammalt lösgodis och fyll påskäggen med till exempel hemmagjorda raw food-bollar med kokos och citron, proteinfudge med jordnötssmör, en egen chokladkaka som du gör genom att smälta choklad och strö över till exempel torkad frukt, torkade bär, nötter och quinoapuffar eller med massor av färsk exotisk frukt.

2. Bjud på fika fritt från socker, mjöl och smör
Har du någon gång testat att baka utan raffinerade produkter som vetemjöl och socker? Om inte, ge det en chans – jag lovar att både du och dina gäster kommer att bli förvånade över hur fantastiskt gott det kan bli. Själv tänker jag slänga ihop en Rosa Frozen Cheesecake från Green Kitchen Stories i helgen.

Rosa Frozen Cheesecake från Green Kitchen Stories. Fotograf: David Frenkiel.

3. Uppdatera påskmaten
Har ni knytkalas på påskafton? Strunta i Scans prinskorvar och imponera på släkten med nya spännande rätter, vad sägs om zucchinirösti med räkröra eller en kantarellomelett med rostade pinjenötter? Bra val bland den traditionella påskmaten är till exempel ägg, lax och sill.

4. Rör på dig (gärna ute i solen)
Många av oss är lediga i påsk, det betyder att det finns tid över till massor av rolig träning. Kolla öppettiderna på ditt gym och ta härliga långpromenader eller cykelturer i solen.

5. Vila upp dig
Det är säkert fler än jag som har hållit ett högt tempo under vintern, kom ihåg att avsätta tid till att bara vara. Stäng av datorn (och smartphonen) och läs en bok, klinka på en gitarr, lek med din katt eller se en bra film.

Källor:
Metro – Svenskarna äter 6000 ton godis under påsken

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan