Hem / Hälsa / Hjälper träning mot depression?
Hjälper träning mot depression?

Hjälper träning mot depression?

WHO (World Health Organisation) bedömer att depression kommer att vara den näst vanligaste orsaken till funktionsnedsättning (efter hjärt- och kärlsjukdomar) år 2020. Idag drabbas var annan kvinna och var fjärde man av en djup depression någon gång i livet.

Förekomsten av depressioner har ökat stadigt de senaste 50 åren. Det går inte att skylla uppgången på någon enskild faktor men forskarna tror att höga krav, oväsen, inflation, arbetslöshet, sexism, rasism, droger, spel och våld kan vara några förklaringar till den stress som många människor upplever i sin vardag. Vanliga symptom vid depression är nedstämdhet, oro, ångest, sömnstörningar, koncentrationssvårigheter, irritabilitet och aptitlöshet.  Men en väg till tillfrisknande kan vara att ta på sig sina träningsskor.

Studier har efter medicinering och terapi rankat träning det mest effektiva behandlingen mot depression. En studie visar till exempel att promenader och löpning några gånger i veckan är lika effektivt som antidepressiva läkemedel för att behandla depressioner. De positiva effekterna har setts i olika åldergrupper, hälsotillstånd, klass och kön. De antidepressiva effekterna blir ännu större om programmet pågår i mer än nio veckor. Både konditionsträning och styrketräning associeras med en minskning av depressioner.

Förutom att boosta nivåerna av lyckohormonet endorfin tror forskarna att fysisk aktivitet påverkar kemin på ungefär samma sätt som antidepressiva läkemedel. Det verkar även som att träning inte bara lindrar symptomen utan kan mota bort dem för alltid. Det är viktigt att ta sig iväg och träna om man känner sig nere då forskning visar att deprimerade människor i mindre utsträckning är fysiskt aktiva.

användningen av antidepressiva läkemedel har ökat kraftigt i Sverige med vanliga biverkningar som muntorrhet och minskad sexlust och även allvarligare (mindre vanliga) biverkningar som hjärt- och kärlsjukdomar, medan träning förutom att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar sexlusten har många andra positiva effekter, hoppas jag att det läggs mer resurser på fysisk aktivitet som behandlingsform.

Notera att fysisk aktivitet endast är associerat med en minskning av depressioner, det är viktigt att vara medveten om att det kan vara lättare för människor som mår bra att röra på sig.

Källor:
Greatist.com
Foundations of Sport and Exercise Psychology

Om Johanna Båth

Lever efter mottot "Eat Clean, Train Dirty" och brinner för styrketräning och vegetarisk matlagning, jag tycker även att det är kul med smarta prylar och är hooked på meditation. Jag är exklusiv svensk återförsäljare av varumärket Fashletics® som erbjuder ursnygga smycken för dig som älskar träning och jobbar som marknadskommunikatör på på bad- och friskvårdskedjan Medley. Läs mer om mig här »

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Scrolla till överst på sidan