Kom ihåg den excentriska fasen!

Jag har styrketränat regelbundet i över 10 år men kan förvånas över hur mycket man fortfarande kan finslipa sin teknik. Det kan vara något man läser, något man ser någon annan göra eller något någon säger som gör att man får en aha-upplevelse. Sommarens upptäckt var när jag läste en artikel skriven av Bret ”The Glute Guy” Contreras, jag har kört mycket isolerade övningar för rumpan de senaste två åren men inte lagt något speciellt fokus på den excentriska fasen (alltså när du till exempel ställer ner vikten när du kör Hip Thrust eller Glute Bridge). Men sedan några veckor tillbaka har jag gjort det och jag fick direkt sänka vikterna men det var en enorm skillnad på muskelkontakt och jag har för första gången på länge haft ordentlig träningsvärk i skinkorna. High five!

Träna utomhus

Passa på att vara ute i naturen och röra på dig i sommar! Enligt en studie från Glasgow University sänks stressnivån i hjärnan betydligt mer av utomhusträning jämfört med om du är inne på gymmet. Den mentala hälsan hos personerna i studien förbättrades dubbelt så mycket hos de som var ute i naturen och promenerade, sprang och cyklade jämfört med dem som tog en tripp till gymmet. Så ut och njut av den vackra naturen i sommarvärmen.

Källa: The Telegraph

Scrolla till överst på sidan